ANA Paper lanceert nieuw rapport over Programmatic Media keten

20-12-2023 (13:15) - Publicaties

In december is er vanuit de ANA (Association of National Advertisers) een nieuw rapport over de Programmatic Media keten gepubliceerd. Dit onderzoek laat zien dat programmatic niet zo transparant is en dat er soms tot wel 90% van het budget in rook opgaat. 

In het tweede hoofdstuk werd er stilgestaan bij MFA’s, ook wel “Made For Advertising” sites. Dit zijn sites die vaak geen waarde toevoegen voor de adverteerder of consument. Deze sites zijn te herkennen aan:
>• Hoge Ad-to-content ratio’s
>• Advertenties die automatisch refreshen: Denk hierbij aan autoplaying video ads die niet zichtbaar zijn op de site of banners die constant opnieuw ingeladen worden
>• Veel traffic komt vanuit “paid”: Vaak zijn dit sites die geen reguliere base hebben en daarom via betaalde kanalen traffic binnenhalen met Clickbait content
>• Kwaliteit van de content is laag: Vaak geen up-to-date nieuws

In totaal gaat 21% van de impressies naar MFA’s en dit vertegenwoordigt 15% van de totale spend uit het rapport. Dit betreft al 18,5 miljoen dollar.

Uitlevering op sites

Het is niet altijd goed om met heel veel sites te werken. Zo blijkt ook uit dit rapport. In dit rapport zagen we de volgende verdeling qua uitlevering:
• 63% van de uitlevering was op de top-500 websites
• 23% van de uitlevering was op de 501-3000 websites
• 14% van de uitlevering was op de overige sites

Opmerkelijk is dat 39% van de marketeers geen rekening houdt met het aantal sites bij programmatic campagnes. Voor de Nederlandse markt suggereert het rapport een focus op specifieke sites, met uitzonderingen waar nodig, en benadrukt het de waarde van inclusion lists.

Meer bewustzijn

In het rapport wordt aangegevendat adverteerders zich bewust moeten zijn van de mogelijkheden tot optimalisatie, waarbij een beter begrip van ad-kwaliteit kan leiden tot 20% meer impact. Het rapport concludeert met de oproep aan adverteerders om meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van hun mediabestedingen. Het biedt een duidelijke routekaart voor adverteerders die streven naar effectieve en efficiënte programmatic advertising.
 

Het volledige rapport is hier te lezen.