Het koopinfuus: waarom zelfregulering broodnodig is
Op 1 juni verschijnt bij Uitgeverij Business Contact Het koopinfuus. Hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen van Chantal Schinkels. In dit boek onderzoekt Schinkels welke grenzen we overgaan en ze laat zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Bedrijven die wél ethisch verantwoord willen gaan werken, krijgen een blauwdruk en Schinkels geeft ze een aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector.
Je hebt het in een gesprek over een bepaald type sneakers en even later zie je van precies die sneakers online een advertentie. Toeval? Natuurlijk niet. Adverteerders en online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Ze gaan steeds verder in hun drang naar meer data en meer conversie - zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel ethisch verantwoord is.
Online shoppen is een casino geworden waarbij alles erop gericht is om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat, van artikelen die ongevraagd worden toegevoegd aan je winkelmandje tot accounts die bijna onmogelijk zijn om te verwijderen. Er zit dataverzameling op hoog niveau achter, die heel bewust wordt ingezet om ons koopverslaafd te maken. En dat geldt niet alleen voor de bekende big-tech-bedrijven zoals Google en Amazon. Ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd.
In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies overgaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél ethisch verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector.
CHANTAL SCHINKELS | HET KOOPINFUUS | BUSINESS CONTACT | PAPERBACK |
272 BLZ. | ISBN 9789047016632 | PRIJS €22,99