Lightspeed: Consumenten niet bewust van herkomst kleding

Lightspeed: Consumenten niet bewust van herkomst kleding

18-01-2024 (16:29) - Sustainable

Meer dan de helft van de consumenten (57%) kijkt niet naar waar hun kleding vandaan komt bij de aanschaf hiervan.

Ze letten hierbij ook niet op of deze op een ethische en duurzame manier is geproduceerd, zonder kinderarbeid, uitbuiting en met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Overigens is 21 procent van deze groep wel van plan hier in de toekomst meer rekening mee te houden. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed, uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland.

Duurzaamheid

Ook bij online aankopen blijkt dat duurzaamheid nog altijd niet top of mind is bij de consumenten. Zo wil 38 procent liever niet betalen voor retourzendingen, ook niet als dit bijdraagt aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Toch wordt er door een kleine groep (15%) wel nagedacht over duurzaamheid bij de aankoop van nieuwe kleding. Zij geven zelfs aan geen kledingstuk te kopen wanneer ze niet helemaal zeker zijn van een duurzame afkomst en ethische werkomstandigheden.

Retourkosten te ontwijken

Behalve het milieu spelen ook de kosten die komen kijken bij retourzendingen een rol. Om kosten te besparen voor een mogelijke retourzending, geeft 44 procent van de consumenten aan liever in een fysieke winkel hun aankopen te doen. Meer dan de helft (55%) is terughoudend met winkelen bij webwinkels als ze moeten betalen voor een retourzending. Indien een webwinkel kosten aanrekent voor het retour zenden van producten is twee vijfde (39%) van de consumenten geneigd de bestelling te houden, zelfs als ze niet tevreden zijn.

Groeiend aandachtspunt

“Duurzaamheid blijft een groeiend aandachtspunt voor consumenten, met een significante minderheid die actief zoekt naar duurzaam en ethisch geproduceerde kleding. Het is positief om te zien dat de wil er is om hier in de toekomst meer op te focussen, maar tegelijkertijd veelzeggend dat de meerderheid liever niet wil betalen voor retourzendingen”, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed.

“De kosten voor retourzendingen en de voorkeur voor fysieke winkelervaringen blijven belangrijke factoren in het aankoopproces”, vervolgt van Rossum. “Dat je deze twee aspecten als retailer kan bundelen en mensen de mogelijkheid biedt om zowel fysiek als online aankopen te doen, zorgt voor een optimale klantervaring. Bij Lightspeed willen we ondernemers motiveren zowel duurzaamheid als klanttevredenheid na te streven. Zo verminder je met geautomatiseerd voorraadbeheer bijvoorbeeld voorraadoverschotten en overmatige productie, waardoor duurzaamheid in de supplychain wordt bevorderd.”