Onderzoek constateert groeiende ‘vleesagressie’

Onderzoek constateert groeiende ‘vleesagressie’

06-03-2024 (12:51) - Sustainable

Deze week vindt de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats. De campagne is sinds 2018 actief in Nederland en rolt op dit moment uit naar Europa. Toch merkt oprichter van de campagne Isabel Boerdam zorgen over de groeiende ‘vleesagressie’ dat de campagne met zich meebrengt: “Het onderwerp van minder vlees eten raakt gepolariseerd, en wordt een steeds fellere discussie”.

Wat we eten heeft een grote impact op onze klimaatfootprint. Elk jaar vraagt Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel aandacht hiervoor. De campagne breidt zich sinds 2023 naar andere landen in Europa zoals Duitsland en Denemarken. Maar sinds de oprichting is wel het een en ander veranderd. Volgens Isabel Boerdam is er meer weerstand dan ooit: “Deze ‘vleesagressie’ in Europa groeit voelbaar. Hierdoor durven grote partijen zich niet meer te verbinden aan dit onderwerp. Dit staat de broodnodige vooruitgang in de weg dan ooit”.

Verharding 

Om deze ‘vleesagressie’ in Nederland te duiden deed Stichting Week Zonder Vlees onderzoek naar het sentiment van Nederlanders rondom minder vlees eten. Het blijkt dat de grote meerderheid het nodig vindt dat we onze uitstoot verminderen. Mensen zouden er zelf meer willen doen om duurzamer te leven. De discussie rond het klimaat beïnvloedt de mening van ongeveer een kwart van de Nederlanders over het vlees eten.

Maar aan de andere kant gebeurt hetzelfde. Zo geeft op dit moment meer dan de helft van de Nederlanders aan dat ze de demonstraties rondom het klimaat wel zat zijn. Eén op de drie vindt alle aandacht voor het klimaat zelfs overdreven. De discussie wekt irritatie op.

Actie is reactie

Ook de voormalig woordvoerder van de Nederlandse roodvleessector en strategisch adviseur Dé van de Riet, herkent de opkomst van vleesagressie. Volgens hem zijn vooral kleine groepen vaak het felst over vleesconsumptie: “Polarisatie rond de dierhouderij en de vlees- en zuivelconsumptie gebeurt vooral op de 'sociale media'. Dat maakt het lastig om open, tot een volwassen, inhoudelijke dialoog te komen. Hij denkt dat een gesprek tussen de twee groepen moet blijven zodat er een middelpunt komt tussen de twee groepen.

Doorgaan

Met subsidie van de Europese Unie verspreidt de campagne van Stichting Week Zonder Vlees zich verder door Europa. Op de agenda staan nu Denemarken en Duitsland voor september en oktober van dit jaar. Er is wel weerstand van de stakeholders in deze landen: “We merken dat enerzijds grote partijen het onderwerp uit de weg gaan en anderzijds voor-en tegenstanders zich alleen maar verder ingraven en niet meer naar elkaar luisteren. Hierdoor komen we niet vooruit met elkaar”. Toch geeft Boerdam aan dat ze met haar missie doorgaat om de campagne door heel Europa te verspreiden: “Om nader tot elkaar te komen sta ik open”.