Gradient lanceert AI- en tech-propositie voor B2B’s

30-05-2023 (14:10) - Tech

Digital B2B-marketingbureau Gradient introduceert met AI- en tech-implementatie een nieuwe dienst, waarmee B2B-bedrijven hun digitale transformatie versnellen en marketeers efficiënter gaan werken.

Hiervoor stelt de drievoudig winnaar van de Emerce100 Martijn Draaisma (40 jaar) aan, die per direct onderdeel wordt van het directieteam. Als Director of Business Transformation & Technology zal hij zich onder andere richten op de integratie van kunstmatige intelligentie en technologie in de digitale marketingsystemen van klanten.

Razendsnelle opkomst

Met de razendsnelle opkomst van AI ziet Gradient in Draaisma de ideale ervaren kracht voor het vermarkten en runnen van deze activiteiten. De marketingspecialist, met ruim twintig jaar ervaring in digitale marketing en kennis van de nieuwste ontwikkelingen, maakt nu de overstap van het brede Merkle naar specifiek het B2B-marketinglandschap. Dit vanwege de grote digitale groeipotentie in die sector. “Martijn is de juiste versterking van ons directieteam waarmee we op strategisch niveau complexe transformatieprocessen bij klanten kunnen aanjagen”, zegt Joost Jongbloed, CEO van Gradient. “Zijn strategische achtergrond en pragmatische ervaring met complexe implementaties van AI- en technologietrajecten gaan veel waarde toevoegen voor klanten en collega’s. Hij komt als geroepen; door AI móet het B2B-marketinglandschap nu transformeren.”

Digital transformation framework

Voor de transformatie van B2B-marketingsystemen is Draaisma’s eerste wapenfeit de lancering van het digital transformation framework: een assessment tool waarmee bedrijven de mate van volwassenheid van hun digitale marketing systematisch kunnen meten en managen. De eerste klanten hebben zich al aangemeld, mede doordat de ontwikkeling van AI druk zet op B2B-verdienmodellen. Verder ziet de nieuwe Director of Business Transformation & Technology toepassingsmogelijkheden voor kunstmatige intelligentie in business ruling, voorspellende modellen, personalisatie en efficiënter werken. Draaisma: “Ons framework dient ook als benchmark, zodat B2B-bedrijven hun positie ten opzichte van de markt kunnen vaststellen. Vervolgens kunnen zij zich – met behulp van AI en technologie – ontwikkelen naar een volgend niveau. Ik wil dat B2B-marketeers tijdens deze transformatie de voordelen van kunstmatige intelligentie en technologie ontdekken, zodat het hun efficiëntie en werkplezier positief beïnvloedt.”

Technologische ontwikkeling

Draaisma bedrukt de waarde van diezelfde technologie in het B2B-marketinglandschap aan de hand van een aantal sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen. Draaisma: “AI creëert voorspellende modellen die vaak met behulp van technologie repeterende taken van marketeers overnemen. Zij kunnen hierdoor meer aandacht besteden aan werkzaamheden waarin wij als mensen uitblinken, namelijk contextueel analyseren, creativiteit, vindingrijkheid en het onderhouden of verbeteren van klantrelaties. Deze efficiëntieslag is cruciaal met het oog op het arbeidstekort dat vergrijzing creëert. Verregaande digitalisering en automatisering door inzet van AI is daarom niet het probleem, maar juist de oplossing. Daar draag ik graag aan bij.”