NXTminds laat merkidentiteit en logo door AI ontwerpen
NXTminds, flex intermediair voor IT-, Data- en AI-professionals, heeft als eerste Nederlandse bedrijf zijn merkidentiteit en logo door kunstmatige intelligentie (AI) laten ontwerpen.
De huisstijl, met een logo van een uil met tentakels, is gecreëerd met hulp van verschillende AI-programma’s door AI creative director & AI artist Rodger Werkhoven en merkstrateeg Bob van der Lee.
NXTminds helpt als intermediair klanten met digitale transformaties door experts te vinden die tijdelijke ondersteuning bieden op het gebied van IT, data en AI. Ook bouwt het bedrijf aan een AI-gemeenschap van professionals en past het AI toe op interne processen waar dat zinvol is.
Werkhoven en Van der Lee zijn aan de slag gegaan met de merkpersoonlijkheid van NXTminds en al snel werden er met hulp van verschillende AI-programma’s meerdere slogans bedacht. Uiteindelijk viel de keuze op ‘We are the NXTminds’.
Weg blijven van stockbeelden
De eerste beelden ontstonden na een opdracht aan AI-visualisatietool Midjourney. Merkstrateeg Bob van der Lee legt uit: "De merkvisie omarmt diversiteit en non-binariteit, met zachtere kleuren die zich onderscheiden van de gebruikelijke masculiene branding. De kunst was vooral hoe weg te blijven van de stockbeelden van nullen en enen en afbeeldingen van hersentjes."
Octo uil
Uit de voorafgaande inspiratiesessie kwam dat NXTminds als gids opereert. Werkhoven en Van der Lee namen dit mee in het proces. "Toen ik AI vroeg welke dieren dat zouden uitstralen, kreeg ik twee dieren als antwoord. De uil, het symbool van kennis en wijsheid die zijn hoofd 360 graden kan draaien en de octopus met haar flexibele tentakels en meerdere breinen. Zo ontstond de 'octo uil'. Een icoon dat ingezet kan worden als logo, maar ook omarmd kan worden door de nog te bouwen gemeenschap van AI-experts."
Vera Schut, COO van NXTminds, is tevreden: "We waren meteen enthousiast over die kleuren en hoofden die vooruitkijken. Vooral de kleuren en de symboliek van de verschillende vooruitkijkende 'minds' vinden we goed bedacht."