Achmea wil meer zichtbaarheid op arbeidsmarkt met podcast ‘180 Graden’
Op maandag 15 januari gaat ‘180 Graden’ in première. Deze podcast wordt uitgebracht door Achmea en is geproduceerd door Mediahuis NRC en audio agency Airborne.
Het doel van Achmea is om potentiële werknemers te laten zien dat het bedrijf maatschappelijk betrokken is, met als indirecte boodschap dat je er betekenisvol werk kunt doen. In elke aflevering wordt een nieuw perspectief gezocht op één specifiek maatschappelijk vraagstuk, zoals klimaatverandering, eenzaamheid of geluidsoverlast.
De host en maker van de podcast is Sharid Alles. Vanuit een persoonlijke observatie brengt zij maatschappelijke uitdagingen in kaart, om vervolgens op zoek te gaan naar een nieuw perspectief. Zo loopt Sharid mee met een demonstratie van Extinction Rebellion en vraagt ze zich af waar de verantwoordelijkheid ligt voor een duurzame samenleving: bij het individu of bij de overheid? In een andere aflevering onderzoekt ze welke rol social media spelen bij eenzaamheid onder jongeren, om uiteindelijk tot een verrassend inzicht te komen.
Inhoudelijke zoektocht
‘180 Graden’ sluit nauw aan bij de nieuwe positionering van het werkgeversmerk Achmea, die later dit jaar het licht zal zien. Sophie Grandia, Teamlead Recruitment: “Het ontwikkelen van een eigen podcast was voor ons een logische stap. We experimenteren al een tijdje met podcast-advertising en op basis van brand- en crossmedia-onderzoek zien we significante effecten. Met deze podcast laten we zien dat Achmea nadenkt over maatschappelijke vraagstukken. We roepen de doelgroep op om daar een bijdrage aan te komen leveren en echt ergens voor te gaan.”
Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: “Met 180 Graden hebben we een luisterwaardige podcast ontwikkeld, met veel aandacht voor de inhoud en vorm. Daarbij toont het aan dat Achmea echt begaan is met de Nederlandse samenleving, want de podcast draait niet om het bedrijf zelf, maar om de inhoudelijke zoektocht.”
zes afleveringen
Het eerste seizoen van ‘180 Graden’ bestaat uit zes afleveringen, die in januari en februari 2024 wekelijks verschijnen. De podcast is te beluisteren via de NRC Audio-app, en alle andere reguliere podcastplatformen zoals Spotify.