Audioreclame blijft groeien in populariteit
Voor het zevende kwartaal op rij laat audioreclame groei zien. In Q3 van 2022 was de audio-omzet nog nooit zo hoog: 43,7 miljoen euro. Dit is 2,1% meer dan het vorige record, van vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van Audify, die de netto audioreclame-omzet van Q3 publiceert.
De spotbestedingen zijn 38,8 miljoen euro (+2,9%). De digitale audio-omzet (alle reclame die alleen via internet te horen is) groeit met 6,9% naar ruim 2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame (buiten de reclameblokken) liggen iets lager dan vorig jaar en komen uit op 2,8 miljoen euro (3,1 miljoen in 2021). Dit is te verklaren doordat 2021 een grote sportzomer was.
Top branches en adverteerders
De top 5 branches zijn:
1. Retail
2. Financiële Dienstverlening
3. Horeca, Toerisme, Recreatie
4. Overheid, Educatie en Non-Profit
5. Telecom, ICT
De grootste adverteerders:
1. Jumbo
2. KPN
3. Kruidvat, ANWB en T-Mobile
(Bron: Nielsen)
Menselijke connectie
Liedewij Hentenaar, directeur Audify: ”Radio heeft een continue en intensieve relatie met haar 12,5 miljoen wekelijkse luisteraars. Audio-adverteerders tappen in op dit bereik en de menselijke connectie van radio. De groei in audioreclame is extra opvallend te noemen omdat de grote besteders uit de automotive branche (door externe factoren) nu een stuk minder aanwezig zijn.”