MassiveMusic en SoundOut lanceren datagedreven sonic branding-tool
24-03-2021 (06:30) - Audio
MassiveMusic, een van de grootste internationale creatieve muziekbureaus ter wereld, en SoundOut, wereldwijd marktleider op het gebied van het testen van muziek, kondigen vandaag een revolutionaire nieuwe sonic branding-tool aan, die muziek en wetenschap combineert. Deze tool voorspelt de mate waarin muziek herinnerd zal worden, het onderscheidend vermogen van muziek en de koppeling van muziek en merkpersoonlijkheid – en daarmee de mate van succes.
De nieuwe tool, die MassiveBASS (Brand Attribute Sound System) heet en wordt ondersteund door technologie van SoundOut, biedt marketeers de unieke mogelijkheid hun merkwaarden aan muziek te koppelen en is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek. De tool maakt gebruik van gegevens van een half miljoen consumenten en slimme dataverwerking, en is daarmee allesbehalve subjectief. MassiveBASS helpt marketeers inzicht te krijgen in het effectief opbouwen van een sonic brand dat zo goed mogelijk resoneert bij de luisteraar.
Sonic branding
Sonic branding wordt steeds belangrijker voor merken, omdat ze hiermee dwars door de ruis heen gaan en een directe emotionele connectie met consumenten kunnen opbouwen. Ondanks de toename van digitale technologieën ontbreekt het veel merken nog aan cruciale mogelijkheden om ‘gehoord’ te worden.
Emotionele DNA van muziek
MassiveMusic en SoundOut hebben bijna een jaar gewerkt aan het analyseren van het emotionele DNA van muziek – hoe we ons voelen als we bepaalde geluiden horen. Aan meer dan 500.000 consumenten legden ze honderden geluidsfragmenten voor, die werden beoordeeld op ruim 200 verschillende waarden (zoals: vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, plezierig). Met behulp van geavanceerde datawetenschap werden correlaties tussen alle geteste waarden en muziek in kaart gebracht.
MassiveMusic en SoundOut hebben bijna een jaar gewerkt aan het analyseren van het emotionele DNA van muziek – hoe we ons voelen als we bepaalde geluiden horen. Aan meer dan 500.000 consumenten legden ze honderden geluidsfragmenten voor, die werden beoordeeld op ruim 200 verschillende waarden (zoals: vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, plezierig). Met behulp van geavanceerde datawetenschap werden correlaties tussen alle geteste waarden en muziek in kaart gebracht.
Meerdere kernwaarsen en archetypen
MassiveBASS koppelt de juiste geluiden aan de kernwaarden en archetypen van een merk. De tool laat zien welke muzikale combinaties naadloos aansluiten bij een merk en welke van die combinaties het meest waarschijnlijk door de consument herinnerd zullen worden. De tool rangschikt de sonische middelen op basis van beste match, waarna bureaus en merken kunnen kiezen welke geluiden het beste aansluiten bij hun missie. MassiveBASS biedt daarmee een creatieve koers die gevaren kan worden om een nieuwe, unieke sonische identiteit te creëren. Gebaseerd op data en strategie, dus echt effectief.