NMO luisteronderzoek verrijkt met kenmerken doelgroep monitor
De set achtergrondkenmerken die aan het NMO Luisteronderzoek meedoen, is aangevuld met meer dan duizend kenmerken uit de Doelgroep Monitor (DGM).
Met deze toevoeging worden doelgroep-analyses mogelijk met betrekking tot interesses, activiteiten en het gebruik van producten en merken in verschillende situaties, zoals vakanties, vervoer, persoonlijke verzorging, voeding en financiën rijker.
schat aan informatie beschikbaar
DGM is een grootschalig continu onderzoek onder jaarlijks 10.000 respondenten van 13 jaar of ouder. In DGM wordt informatie verzameld over vrijetijdsbesteding, interesses en activiteiten, gebruik van producten en merken op gebied van cosmetica, voeding, apparatuur en financiën, over autobezit en gebruik, winkelbezoek en waarden. Het onderzoek bevat een schat aan informatie over de Nederlandse consument. Door deze informatie te koppelen aan de bereiksonderzoeken van NMO ontstaat een rijke bron voor strategische doelgroepanalyses en mediaplanning.
DGM-kenmerken maken al standaard onderdeel uit van de NMO Print en Merken Monitor en zijn nu dus ook beschikbaar in de dataset van het NMO Luisteronderzoek. De kenmerken zullen ook worden toegevoegd aan de dataset van het NMO Kijkonderzoek en NMO Online.
Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de vier organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten, uitgevers en omroepen betrokken, evenals de ‘bond van Adverteerders’ (bvA) en het ‘Platform Media Adviesbureaus’ (PMA). Stichting Buitenreclame Onderzoek (BRO) maakte in 2022 de samenwerking met NMO bekend. Het is de bedoeling dat (Digitale) Out of Home in 2024 een volwaardig onderdeel van NMO gaat uitmaken.