NPO Audio blikt terug op 2023
Het gezamenlijke luistertijdaandeel van de publieke radiozenders is in 2023 uitgekomen op 34,9 procent. Daarmee groeit NPO Audio voor het zevende jaar op rij. Wekelijks bereikten de NPO-radiozenders gemiddeld meer dan 6,2 miljoen Nederlanders.
De podcastbibliotheek van de publieke omroep, te vinden in NPO Luister, groeide in 2023 naar 671 podcasttitels, gezamenlijk goed voor 140 miljoen plays. De Dag (NOS) was de best beluisterde podcast van het afgelopen jaar met 12,5 miljoen plays.
Edities 3FM Serious Request en NPO Radio 2 Top 2000
NPO Radio 2 was met de Top 2000 in de laatste week van december luistertijdaandeel van 41,1 procent. De 25e editie van de lijst der lijsten zorgde voor een totaalbereik van meer dan 7,1 miljoen luisteraars. De Top 2000-uitzendingen van de NTR op NPO 1 en NPO 3 bereikten in totaal bijna 8 miljoen kijkers.
De week ervoor verdubbelde 3FM haar luistertijdaandeel ruim met 3FM Serious Request vanuit Nijmegen: 4,1 procent was het weekcijfer, op basis van een bereik van 1,3 miljoen luisteraars. De opbrengst van de actie was met ruim 7,5 miljoen euro de hoogste in zes jaar. Het bedrag gaat geheel naar Stichting ALS Nederland. De uitzendingen over 3FM Serious Request van de NTR en Powned op NPO1 en NPO3 hebben in totaal 5,7 miljoen kijkers bereikt.
NPO Radio 2 best beluisterde zender in 2023
Over heel 2023 is NPO Radio 2 voor het zesde jaar op rij de best beluisterde zender van Nederland met 14,8 procent luistertijdaandeel en een weekbereik van 3,2 miljoen luisteraars.