NPO radiozenders overtreffen zichzelf voor zesde keer op rij
NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM behaalden in 2022 samen een luistertijdaandeel van 32,3%. In 2016 was dit nog 28,9%, daarmee doen de publieke radiostations het voor de zesde keer op rij beter dan het jaar ervoor.
"De omroepen bieden journalistiek en cultuur van hoge kwaliteit en weten daar ieder jaar weer mee luisteraars mee te bereiken. We organiseren evenementen zoals de NPO Radio 2 Top 2000 en we doen verslag van grote sportwedstrijden zoals de Olympische Winterspelen (NOS) op NPO Radio 1. We investeren in kwalitatieve podcasts en willen de wereld een beetje mooier maken met bijvoorbeeld 3FM Serious Request,” zegt Audio NPO-directeur Jurre Bosman.
Best beluisterd
NPO Radio 2 is voor de vijfde keer op rij de best beluisterde zender van Nederland. In de periode november-december behaalde NPO Radio 2, waarin de Top 2000 werd uitgezonden, een luistertijdaandeel van 17,7%.
Winst voor Serious Request
Ook 3FM boekte winst: het luistertijdaandeel steeg van 2,1% naar 2,3%. 3FM Serious Request was goed voor een totaalbereik van circa 7,5 miljoen mensen, meer dan het jaar ervoor; toen waren het er 6,9 miljoen. NPO Radio 1 behaalde een luistertijdaandeel van 8,0% en NPO Radio 4 2,2%.