Onderzoek: 'audioreclame biedt volop mogelijkheden voor merkbouw'
Radio als onderdeel van een crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dit blijkt uit het effectonderzoek van het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk.
Sterke creaties - met sonic branding - zorgen voor een rijkere emotionele verbeelding van het merk in het hoofd van de consument en maakt het opbouwen van associaties een stuk eenvoudiger. De combinatie van radio met andere bereiksmedia zorgt bovendien voor een stijging dieper in de funnel van de merkparameters merkhouding en merkvoorkeur.
Hanka de Bruin, Senior Media Manager van Jacob Douwe Egberts Nederland: “Bij FMCG leeft het idee dat je meerdere zintuigen moet prikkelen om de consument te verleiden. Je moet kijken, bijna proeven en voelen. Geluid speelt daar voor veel marketeers minder een rol in. Zonde!”
Audify, in samenwerking met Jacobs Douwe Egberts en mediabureau Havas Media, heeft DVJ Insights de opdracht gegeven te onderzoeken wat de attributie is van radio (in de mediamix) op de mentale beschikbaarheid voor het merk Douwe Egberts.
De whitepaper met alle onderzoeksresultaten is te downloaden op de Audify website.