Podcast-advertenties, influencermarketing en branded content blijken erg effectief
Welke vorm van media levert voor merken nu het precies het meeste op? Dat onderzocht Amerikaans onderzoeksbureau Nielsen. In hun ROI Report 2022 lezen we onder andere dat branded content en podcastadvertenties zich ten opzichte van veel andere media duidelijk onderscheiden in effectiviteit.
Branded content, influencer marketing en podcastadvertenties worden gezien als 'new media'. Dit werkt erg effectief om de doelgroep zich het merk te laten herinneren. Vooral branded content is koploper. Ook laat het rapport van Nielsen zien dat het problematischer is om te weinig uit te geven aan campagnes dan teveel, en dat bereikcijfers een goede vroege indicator zijn voor de verkoopcijfers.
Echte verhalen vertellen
Poppu Mason-Watts (Waterbear Network) benadrukt in een opinieartikel in The Drum dat merken hier snel op moeten inspelen door bijvoorbeeld echte verhalen te vertellen in documentairevorm of podcastvorm, in plaats van een 30 seconden durende reclameboodschap die eigenlijk niet heel goed laat zien waar ze echt voor staan.