Podimo 1 jaar in Nederland
Een jaar geleden deed podcastplatform Podimo haar intrede in Nederland. Het platform bevat meer dan 70 te beluisteren shows, zowel exclusief als op het open netwerk.
In slechts één jaar tijd heeft Podimo podium gegeven aan meer dan 70 lokale shows. Bestaande podcasts als Moordcast van Dionne en Henrik Slagter en De Zelfspodcast van Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck maakten de overstap naar Podimo. Maar ook ontstonden er nieuwe formats als Goed Verhaal van Alexander Klöpping, waar getalenteerde podcastmakers vrij spel hebben om te maken wat ze willen. En ook oude bekenden kregen een nieuw Podium.
Professioneel platform
Dionne Slagter: "Podimo heeft Moordcast de mogelijkheid gegeven om onze afleveringen naar een hoger niveau te tillen. Het is fijn om zo'n mooi en professioneel platform achter je te hebben staan dat gespecialiseerd is in podcasts. Van een samenwerking met de politie en mooie interviews met betrokkenen tot prachtige promo content; ze staan altijd klaar om te helpen."
Luistercijfers
Uit cijfers van Podimo blijkt dat Nederlanders gemiddeld 5 uur per week naar podcasts luisteren. 9,7 % luistert tijdens kantooruren op weekdagen, 6 % luistert 's nachts, 5,1 % tijdens het woon-werkverkeer 's ochtends, terwijl 12,8 % 's ochtends of 's avonds tijdens het woon-werkverkeer een fijne podcast opzet. Het populairste genre is entertainment, gevolgd door persoonlijke verhalen en true crime. Podcasts over cultuur en nieuws/politiek staan op de vierde en vijfde plaats. Tim de Gier, Head of Content bij Podimo Nederland: “Komend jaar wil Podimo het portfolio nog verder uitbreiden, met een passend aanbod voor ieder moment van de dag; van nieuws en diepgang in de ochtend, licht entertainment in de middag en meeslepende verhalen in het weekend.”