Recordinvestering in audioreclame in 2023: stijging van 7,2% naar 242 miljoen euro
De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Audify publiceert de audiojaarcijfers waaronder de netto radioreclame-omzet van 2023.
Elk kwartaal van 2023 vertoonde groei, met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 wordt verwacht dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.
digitale audioreclame stijgt meest
De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.
Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers
Branches en adverteerders
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.
Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
Audify Audiojaarrapport 2023
Het Audify Audiojaarrapport 2023 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt is te downloaden op de website van Audify.