Bureaus maken nepadvertenties
06-05-2010 (09:56) - Bureaus
In het Volkskrant magazine van zaterdag 8 mei vindt de lezer naast alles wat vertrouwd is - het interview, de reportages, columns en rubrieken - een aantal prachtige, originele, grappige advertenties. Echt zijn ze niet, wel speciaal gemaakt voor Volkskrant magazine met als doel potentiële adverteerders naar het magazine te lokken. Want in deze tijden van economische tegenwind hebben tijdschriften het niet makkelijk op de advertentiemarkt.
Magazine-chef José Rozenbroek: 'We maken een blad dat erg geliefd is bij het Volkskrantpubliek en ver daar buiten. Door driekwart van de 900.000 lezers – abonnees, losse kopers en hun huisgenoten - wordt het wekelijks van kaft tot kaft gelezen.
De lezer van het magazine – man én vrouw - is hoogopgeleid, welstandig, nieuwsgierig, kritisch, bereid om geld uit te geven, kwaliteitsbewust. Ze houden van eten, drinken, mode, wonen, reizen. De gemiddelde leestijd is 45 minuten. Je zou zeggen: Volkskrant magazine is een fantastisch umfeld voor adverteerders in het lifestylesegment, overheid, zakelijke markten, enzovoorts.'
Om die potentiële adverteerder uit te dagen en te laten zien hoe goed hun uitingen in het blad zouden passen, heeft de redactie een aantal vooraanstaande creatieve bureaus gevraagd een denkbeeldige advertentie te ontwerpen voor fictieve merken in verschillende marktsegmenten: reizen, tuinen, schoenen, drank, food, overheid. Dat leverde 9 inspirerende advertenties op die de komende weken regelmatig in Volkskrant magazine zullen opduiken.
Meewerkende bureaus: Erik Kessels (Kesselskramer), Lava, Stijn Klaver en Bouke Zoete (Saatchi & Saatchi Brussel), Designpolitie (Gorilla), Theo Seesing (Instituut voor Beeld en Vorm), Swip Stolk, Guus Kuijper, Martijn Engelbregt (EGBG), Koeweiden Postma.