Pre-rolls zijn ‘je-van-het’
11-02-2010 (09:56) - Bureaus
Onderzoeksbureau Metrixlab heeft in opdracht van Sanoma Digital, Lassie en reclamebureau SuperHeroes twee interactieve online pre-rolls van Lassie onderzocht. Het betreft daarbij het eerste onderzoek in Nederland naar interactie in de pre-roll. Uit het onderzoek blijkt dat interactieve pre-rolls sterkere merkeffecten genereren, meer aandacht trekken, de conversie verhogen en beter worden gewaardeerd en onthouden dan standaard pre-rolls en tv commercials.
De interactieve pre-rolls waren onderdeel van een campagne rondom 50 jaar Lassie Toverrijst. De pre-rolls, ontwikkeld door SuperHeroes, werden over een periode van 6 weken ingezet op NUvideo.nl en Zie.nl - twee videoplatformen binnen het Sanoma Digital netwerk. In deze periode was Lassie in geen ander medium aanwezig.
De twee interactieve pre-roll uitingen die onderzocht zijn, waren 'Kommetje Kommetje' en 'De Toverpan'. 'Kommetje Kommetje' bestond uit een spel waarin de bezoeker kon kiezen onder welk kommetje een cherrytomaatje was verstopt. Na klikken op het juiste kommetje kon het spel nog een keer worden gespeeld. 'De Toverpan' was een zogenaamde out-of-player pre-roll, waarbij de Toverpan met een klap naar beneden viel in de videoplayer. De bezoeker kon vervolgens aan een hendel te trekken voor een rijstrecept (dat ook meteen te printen was).