Storm van discussie rondom Effie

27-01-2010 (10:06) - Bureaus

Als antwoord op de berichtgeving vorige week over de vernieuwingsslag van de Effie Award, ontbrandde een levendige discussie op de Adformatie-site. Ook het FD liet zich niet onbetuigd en publiceerde een column met stevig commentaar. Marc Oosterhout (Effie Stuurgroep) liet daarop het volgende weten: ‘Effectief werk moet bekroond worden. Dat is de essentie van de vernieuwingslag. Objectiviteit, eenvoud en transparantie zijn daarin kernbegrippen. Het wordt niet makkelijker om een EFFIE te winnen, maar het wordt wel eenvoudiger om in te zenden. Het juryproces wordt niet minder kritisch, maar wel objectiever. De meetvariabelen worden niet vager, maar juist transparanter.  Daarbij wordt naar meer gekeken dan verkoopresultaat op de korte termijn. Effectiviteit slechts uitdrukken in korte termijn verkoopresultaat is een achterhaalde en zeer versimpelende voorstelling zaken, die geen recht doet aan de werkelijkheid.’

Iedereen in het communicatievak weet dat het uitbouwen van merkvoorkeur, het versterken van loyaliteit, bewustwording, het creëren van mentaal marktleiderschap minstens zo belangrijk zijn voor bedrijven en ook minstens zo ingewikkeld zijn als het generen van directe verkoop. En dus een knappe illustratie van effectiviteit. Dat moet beloond worden. Natuurlijk zal de gedragscontext (wat levert het op?) altijd een cruciale rol spelen, maar dat is meer dan verkoopeenheden. Of dat meer EFFIE’s oplevert weten we niet en daar gaat het feitelijk ook niet om. Het gaat erom dat effectief werk wordt bekroond. Want dat is de essentie van de EFFIE.

 


VEA

Media

Marketing

Economisch