VEA doceert docent

10-03-2010 (09:56) - Bureaus

De overwerkavonden die de VEA in oktober 2009 organiseerde brachten het al aan de oppervlakte: er dient een kloof gedicht te worden. Voor docenten is het belangrijk om te weten wat de bureaus verwachten van studenten. Er is een gat tussen theorie en praktijk. Om die reden kregen de VEA Overwerkavonden van 2009 deze week een vervolg.

Maandagavond opende ARA haar deuren voor een avond overwerken met docenten van economische en commerciële opleidingen. Erik Triesschein (VEA vakgroep Talent) opende de avond met een korte inleiding op het vak reclame. Hij maakte duidelijk aan de aanwezige docenten dat je niet voor alles wat op televisie verschijnt reclamebureaus aansprakelijk kunt houden, evenmin als dat televisie het enige medium is dat gebruikt wordt voor reclame.

Sebastiaan van Rijnsoever (Qi Ideas) tekende het bureaulandschap en vertelde over de verschillen, maar ook over de overeenkomsten tussen de diverse bureaus. Het is belangrijk voor de leerkrachten om te weten waar nu het verschil zit tussen een lead agency en een activation bureau. De versnippering maakt de keuze voor studenten heel moeilijk. 

Peter van Zijp (BVH) legt uit dat creatie tegenwoordig niet meer perse van een creatief hoeft te komen. Ieder bedrijf heeft te maken met Magic & Wisdom: een vervaging tussen creatie, strategie en account. Er is geen vast stramien voor creatie: heb je de ene keer binnen een paar uur het perfecte idee te pakken, op andere momenten kan het wel een paar weken duren. Wat daar leuk aan is? Een groot deel van Nederland krijgt jouw werk te zien!

Vincent Luijendijk (IN10) liet aan de hand van een filmpje zien wat het in de praktijk betekent om bij een bureau als IN10 te werken. Zijn formule DxExC maakte heel snel duidelijk hoe dynamisch het kan zijn: Diversiteit x Energie x Creativiteit.

Annick Benerink (Black Magic Marker) sloot de avond af met het voorleggen van drie stellingen aan de leerkrachten, waarop ze konden reageren. Er ontspon zich een levendige discussie over wat bureaus nu verwachten van studenten en vooral wat de competenties zijn waaraan ze moeten voldoen.

Conclusie: het gaat meer om karakter, drive en ambitie dan om een specifieke opleidingsrichting. Dit was even wennen voor de docenten. Op 15 maart vindt een soortgelijk programma plaats voor de docenten van creatieve opleidingen.
 


VEA

Reacties

Ik vind dit een heel goed initiatief van de VEA en heb de indruk dat het ook heel goed is ingevuld door verschillende bureaus ieder op hun eigen manier iets over hun praktijkervaring en ideeen te laten vertellen. Het zal bijdragen aan een beter inzicht in ons vak bij de docenten. Dat smaakt naar meer.
Paul Blok @ 10-03-2010 13:44 uur

Media

Marketing

Economisch