Veranderingen bij Effies

31-05-2010 (10:01) - Bureaus

Vanaf nu kunnen adverteerders en bureaus cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2010. Met het beschikbaar komen van het nieuwe inschrijfformulier via www.effie.nl is de eerste zichtbare stap gezet naar de vernieuwingsslag van deze prestigieuze prijs voor effectieve communicatie. 

EffieOrganisatoren VEA en BVA hebben besloten om dit jaar een aantal veranderingen in Effie door te voeren, waardoor de waarde van communicatie voor ondernemingen en organisaties nog beter zichtbaar kan worden gemaakt en de kwaliteit van de cases nog beter kan worden beoordeeld. Bij de Effie staat het leren om effectieve campagnes te maken centraal. De focus ligt dan ook op de resultaten van de communicatiecampagnes en de strategische keuzes die hieraan ten grondslag liggen.

Vertrekpunten voor de vernieuwde effie zijn:

- Verbreding: focus verleggen van ‘verkoop’ naar ‘waardecreatie’ met als doel meer recht te doen aan de brede inzet van reclamecampagnes anno 2010

-  Objectivering: vergelijkbaarheid tussen cases vergroten door te streven naar objectieve variabelen

-  Relevante categorisering: categorisering gebaseerd op de doelstelling van de campagne die daarmee meer recht doet aan verschillende type campagnes die kunnen worden ingezonden

- Vereenvoudiging: alleen die vragen stellen en gegevens vragen die ook daadwerkelijk relevant zijn voor de beoordeling van zuivere effectiviteit

De vernieuwde Effie kent drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Het inzenden is eenvoudiger gemaakt met toegankelijke formulieren. Deze zijn vanaf heden te vinden op www.effie.nl.


Ook wordt het  juryproces transparanter en objectiever. Er komen drie deeljury’s met zes deskundigen; twee vertegenwoordigers van bureaus, twee van adverteerders en twee onafhankelijke experts. Uiteindelijk bepaalt een hoofdjury met een aparte voorzitter en vertegenwoordigers van de deeljury’s wie er met een Effie naar huis gaat. Er komen geen nominaties meer vooraf. Alle inzenders horen pas tijdens de uitreiking of ze een Effie krijgen of niet.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch