Wat is dé Commercial van het Jaar?

16-03-2010 (14:51) - Bureaus

Nog één keer een blik terug in het afgelopen jaar werpen dan. In de Fonk magazine die deze week uit is ruim de aandacht voor de in onze ogen (en in die van de bezoekers van ReclameWeek.nl) beste, leukste, mooiste, brutaalste en spannendste commercial van 2009. Na beraad en de stemmen online in ogenschouw genomen te hebben, concludeerden we dat het eens anders moest.

Dit jaar niet de geijkte namen als de (overigens verblindend mooie) ‘Carousel’ van Philips dat dé hit was op het afgelopen reclamefestival in Cannes of de Walk-in Fridge van Heineken dat met een Gouden Loeki naar huis ging. Nee, we kozen ‘Levend strippen’, een filmpje gemaakt door het in Rotterdam gevestigde Revolver Media in opdracht van de stichting Wakker Dier. Een niet-reclamebureau dat een alles behalve gemiddelde film maakte voor een goed doel en met gebruik van internet. En dit keer geen humoristisch scenario, maar de shock. Of zoals elektropop-sterretje La Roux een tijdje geleden zong: ‘Going for the kill’.

Hoe de campagne tot stand is gekomen en interviews met de makers en de opdrachtgever lees je in Fonk magazine nummer 5. We noemen ook nog even de nummers twee en drie van 2009. Het zilver gaat naar ‘Rustig Wonen’ van de SNS Bank, gemaakt door KesselsKramer en Christel Palace. Het brons is voor de stappende tuinkabouter van Royal Club. Het reclamebureau achter het op de derde plek geëindigde spotje is Alfred in samenwerking met productiemaatschappij Pinkrabbit. Gefeliciteerd!

De 12 beste van 2009:

1. Wakker Dier/Levend Strippen (Revolver Media)
2. SNS Bank/Rustig Wonen (KesselsKramer/Christel Palace)
3. Royal Club/Kabouter (Alfred/Pinkrabbit)
4. Amstel Bier/Huwelijksaanzoek (Doom&Dickson)
5. HEMA/Bijna Iedereen (Doom&Dickson/Miauw)
6. Alex/Big bank theory  (Dawn/Artbox/HazazaH)
7. Bol.com/Signeren (ETCETERA/ETCETERA)
8. Philips/Carousel (Tribal DDB/Stink)
9. McDonald's/Euroknallers (TBWA\NEBOKO/Bart Timmer)
10. Bolletje/Ik wil Bolletje (INDIE/Condor)
11. De Telefoongids/Succes (N=5/Czar)
12. KPN/Recensie (TBWA\NEBOKO/HazazaH)



 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch