Hoe is het met... Claudia Straatmans?

02-09-2008 (14:54) - Hoe is het met

Wie heeft de mooiste benen van Nederland? Daar zijn ze bij Cosmopolitan heel nieuwsgierig naar. ReclameWeek was op zijn beurt weer nieuwsgierig naar het hoe en waarom van deze actie. We vroegen de kersverse hoofdredacteur Claudia Straatmans (foto hieronder) naar haar ervaringen bij Cosmo en naar de in's en out's van de benenactie.

Om te beginnen: hoe is het met je?
‘Heel goed, ik ben onderweg naar Chanel in Breda en heb een enorme adrenalinestoot. Cosmopolitan wordt met een enorm elan gemaakt, is meer upbeat en heeft meer fashion feel gekregen. Dat is Chanel ter ore gekomen en dus gaan we er nu heen.’

Klinkt enthousiast! Verder nog iets meegemaakt deze week?
‘Ja, we hebben gisteren afscheid genomen van de artdirector van de Amerikaanse Cosmopolitan. De uitgever, Hearst, heeft de Nederlandse markt heel hoog zitten. Het blad is hier 26 jaar geleden onder licentie gestart, maar de banden met Hearst zijn heel close. Ik ben net in New York geweest en nu hadden we hun artdirector vijf dagen over de vloer. Hij was hier om Cosmo nieuwe stijl samen met ons team te finetunen. Het resultaat is straks te zien in het juni-nummer: veel meer light 'n air!

Vanwaar die verandering?
‘Cosmopolitan staat voor fun, fearless female. Het fun-aspect komt terug in de lay-out, die veel meer lucht bevat. Voor ik op 2 januari bij Cosmo begon was ik adjunct-hoofdredacteur van Glamour. Samen met hoofdredacteur Karin Swerink hebben we dat blad op poten gezet. We hebben een waanzinnig fundament neergelegd voor een blad waarvan veel mensen zeiden: zoiets bestaat toch al? Maar Glamour is een groot succes, dankzij dat goede dna. De kennis heb ik nu meegenomen naar Cosmo, om die fun, fearless female nog beter neer te zetten.’

Wat zijn de grootste verschillen tussen Cosmo toen en nu?
‘We gebruiken meer humor in tekst en beeld en denken meer conceptueel. Zo hebben we nu een verhaal over zeven typen singles. In de oude Cosmo zou je een vrouw alleen zien, op een bankje. Wij laten een leuke foto zien met een paar vrouwen zien die samen over een sloot springen: genoeg aangemodderd, klaar voor de sprong.’

Dat was de fun, nu nog fearless en female!
‘Cosmopolitan richt zich op vrouwen van 27 jaar. Ze durven veel, al spelen er wel mini-taboes, waar wij dan wél over schrijven. In het laatste nummer staat een artikel: hoe staat je voortuintje erbij? Je gaat natuurlijk niet op je werk vertellen dat je je gisteren zo fijn geknipt en geschoren hebt. Dat hou je bij jezelf. En female: de Cosmo-lezeres is een positieve, stralende vrouw. Met af en toe misschien een dipje, maar ze staat positief in het leven.’

En ze heeft mooie benen...
‘Bij onze mooie benenactie gaat het om vrouwen die heel erg trots zijn op hun benen. Ze hoeven echt niet op die van Gisèle Bünchen te lijken of 2.80 meter lang te zijn. Via onze website kunnen lezeressen hun foto uploaden, met een motivatie: hier sta ik voor! Op 29 mei nodigen we 25 vrouwen met de mooiste benen uit, die met z’n allen voor een jury over de catwalk gaan.’

Maar het gaat bij deze actie niet alleen maar over de buitenkant...
‘Nee, tegelijkertijd kan iedereen stemmen op zes bekende vrouwen, die allemaal hun beste beentje voor zetten voor het goede doel. Genomineerd zijn Froukje de Both, Birgit Schuurman, Katja Schuurman, Bridget Maasland, Froukje Jansen van Llink en Miljuschka Witzenhausen.’

Hiervoor zat je bij Glamour, de door jullie bedachte Stiletto Run was een groot succes dat een internationaal vervolg heeft gekregen. Gaat dit ook met deze actie gebeuren?
‘Nou, je brengt me op een idee! We hebben heel veel overleg met de VS en ik zal dit zeker met ze bespreken. Nu is de Glamour Stilettto Run heel goed opgepakt door de media, we hopen natuurlijk dat dit ook met de mooie benenactie gaat gebeuren.’
 
Aanmelden voor de actie kan via www.cosmopolitan.nl of rechtstreeks op www.demooistebenenvannederland.nl. Hier is ook meer te lezen over de actie en de goede doelen van de genomineerde dames.