Hoe is het met... Egbert Jan van Bel?

03-03-2008 (10:28) - Hoe is het met

Egbert Jan van Bel wist in 2007 de landelijke media te halen met zijn bestseller-boek Kloteklanten. Het is hem gelukt om de problematiek van klantbehoud bij een breed publiek op de kaart te zetten. Het leverde hem een nominatie op voor DM Man van het jaar. Reclameweek vroeg hem hoe het ermee staat.

Hoe bevalt het om genomineerd te zijn voor de verkiezing DM Man van het jaar?
‘Dat voelt goed. In dit geval is genomineerd worden vooral een blijk van erkenning en herkenning. Eerste gedachte was wel: ‘maar ik ben helemaal geen DM Man!’ Later bedacht ik me dat DM gewoonweg bezig is geweest marketing in te halen en dat eigenlijk vrijwel alles wel direct en interactief is in marketing... Dus DM is gewoon M! Maar dat je opgemerkt wordt door een jury als deze, vind ik geweldig. Mooier dan winnen!’
 
Wat heeft het succes van het boek Kloteklanten je het afgelopen jaar gebracht?
‘Kloteklanten is een pamflet tegen slecht ondernemen. Een spandoek waarop staat: ‘be customer-driven or die’. Ik ben bij vele vele vele directies en managers van ondernemingen en instellingen geweest om mijn visie en onderzoeksresultaten te presenteren en te bediscussiëren. Velen hebben het gedachtegoed overgenomen, er zelf een eigen swing aan gegeven en toegepast met succes. Ik heb er zelf ook veel van geleerd en heb vooral veel interessante en leuke contacten opgedaan. Misschien moet ik die eens bij elkaar brengen in de KloteKlantenKlup…’
 
De DM Man van het jaar moet voldoen aan de volgende criteria: visie,  onderscheidendheid, vernieuwing, durf en resultaat. Hoe pas jij in dit plaatje?
‘Mijn loopbaan van de afgelopen twintig jaar staat in het kader van nieuwe dingen anders doen. Ik startte ooit met de marketing van database-producten (dBase) in Europa toen vrijwel niemand een computer op z’n bureau had staan. Ik deed dat overigens met veel DM! Ik zat al vroeg in de interactive media en internet. Ik ben ondernemer en investeer ook in niet-reguliere ondernemingen. Zo won ik de Marketing LiteratuurPrijs met het boek ‘Event Driven Marketing’. Bouw met Beeckestijn aan CRM en Digital Marketing opleidingen die vernieuwend zijn. Vooral dat soort dingen vind ik leuk. Maar ik support ook instellingen waar ik in geloof, zoals SOS Kinderdorpen waar ik onder meer een sprookjesboekje voor heb geschreven.’
 
Wie van de overige genomineerden gun je de prijs?
‘Ik ken alleen Ed Peelen, die ik zeer waardeer en respecteer. Voor de andere kandidaten neem ik ook mijn petje af. Nogmaals, genomineerd worden is eigenlijk al de hoofdprijs. En er zijn mensen niet genomineerd die zomaar in het lijstje passen. Eigenlijk moeten we de prijs door vieren delen… Maar ja, dan is er geen spanning meer an!’
 
Wat zijn je plannen voor het komende jaar?
‘Ik heb drukke jaren gehad, onder meer als managing director bij de opbouw van Pleon, de boeken en opleidingen. De dagelijkse functie bij Pleon heb ik stopgezet, ik ben nu voorzitter van de Raad van Advies. Voor nu is het meer met minder doen. Meer aandacht besteden aan minder projecten. Oei, ik weet natuurlijk niet hoe dat gaat lopen. Mijn oma zei al, als je God wilt laten lachen moet je Hem je plannen vertellen… Wat ik in ieder geval ga doen is samen met een uitgever een schrijversgenootschap oprichten binnen marketing om marketingauteurs te helpen betere boeken te schrijven en beter in de markt te zetten. Dat wordt leuk! En natuurlijk krijgt Beeckestijn met de opleidingen en alumni-programma meer aandacht. En verhuizen… Ben druk zoekende. Wil iemand nog een boerderij kopen in Waterland trouwens?’