Hoe is het met... Eva Kol?

19-03-2008 (10:27) - Hoe is het met

Eva Kol (26) werkte vanaf de oprichting bij ’s lands bekendste online netwerknetwerk Hyves. Bij wijze van afstudeerproject (ze zwaaide onlangs af aan de UvA) schreef ze een boek over dit fenomeen dat de media- en marketingwereld de afgelopen drie jaar niet onberoerd liet.

En, heb je al wat verkocht?
‘Liesbeth de Vries van Kosmos Uitgevers liet weten dat in twee weken tijd de helft van de oplage al is verkocht. Dus dat gaat de goede kant op!’  
 
Waarom heb je een boek geschreven?
‘Omdat ik vanaf het begin bij Hyves heb stage gelopen en er heb gewerkt, was ik volledig op de hoogte van alle ins en outs van het bedrijf en de website. Het idee van een boek kwam echter niet van mijzelf, maar van mijn docent aan de UvA: media-theoreticus Geert Lovink. Ik had voor mijn studie Nieuwe Media veel onderzoek verricht naar het fenomeen ‘online social networking’ en Geert vond dat ik in combinatie met mijn ervaringen bij Hyves de aangewezen persoon was om het eerste Hyves-boek te schrijven.’

Hoe schrijf je een heel boek vol over 1 website?
‘Het online vriendennetwerk is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een complex communicatieplatform met miljoenen leden. Over Hyves valt daardoor zo veel te bespreken, dat ik er met weinig moeite nog honderden pagina's over vol kan schrijven. Wat er in het boek aan bod komt is: wat Hyves is (er zijn nog steeds mensen die Hyves niet kennen), hoe het bedrijf is ontstaan, de onstuimige groei, het internetlandschap en social networking in brede zin. Maar het belangrijkste deel van het boek gaat over de sociale impact van het netwerk op het leven van de leden. Tientallen Hyvers heb ik gesproken en de leukste verhalen heb ik opgetekend.’ 
 
Hoe zag het Hyves-team er in de beginjaren uit?
‘Toen ik net bij Hyves kwam werken was het slechts een idee, het woord zelf was nog niet meer dan een typefout en er was geen officiële website. We werkten met een klein team van zes mensen in een soort huiskamerkantoor in de Vondelstraat. In de loop der jaren zijn er de nodige verhuizingen geweest en is het team uitgegroeid tot circa 50 medewerkers. Nu is het bedrijf toe aan het derde kantoorpand op de Herengracht, met twee etages.’

Hoe hard is Hyves de afgelopen jaren gegroeid?
‘In 3,5 jaar tijd is de site gegroeid van 0 tot 6 miljoen leden. In eerste instantie heb ik mijn omgeving net zo lang gestalkt met uitnodigingen totdat iedereen lid was. De eerste maanden was dit onze provisorische marketingstrategie. Maar na een half jaar sloeg het concept aan in de Amsterdamse studentenwereld en toen ging het snel met de groei, eigenlijk is deze groei nooit meer gestagneerd.’

Betekent werken bij Hyves veel lol en gezelligheid of vooral keihard werken?
‘Allebei. Sinds mijn afstuderen werk ik niet meer bij Hyves, maar ik heb er altijd met veel plezier gewerkt. Wat het zo leuk maakt is het jonge team vol enthousiaste mensen. Leuk zijn ook de vele feestjes en uitjes die gepaard gaan met het werken bij Hyves.
Natuurlijk is het ook hard werken om de site up and running te houden. Vooral de oprichters werken keihard aan hun bedrijf.’

Wat waren de leukste/mooiste momenten?
‘Elke keer dat er een mijlpaal behaald werd (bijvoorbeeld de grens van 1 miljoen leden), was weer aanleiding voor champagne. Mooie momenten waren dat heel kantoor voor de buis zat toen Hyves het nieuws haalde, toen we gingen karaoke-en en toen het hele team mee ging op ski-vakantie.’ 

Je wilde per se ook kritiek op de site erin meenemen. Wat zijn de belangrijkste kritiekpunten?
‘De beginfase van Hyves ging uiteraard gepaard met de nodige groeistuipen. Problemen waar het bedrijf tegenaan liep/loopt hebben vooral te maken met de capaciteit, het gebruikersgemak, het filteren van content en de privacy. Vooral dit laatste probleem wordt in het boek aangekaart door de leden. Doordat Hyvers zich namelijk niet altijd bewust zijn van de privacygevoelige informatie die zij op hun profielen zetten, zorgt dit soms voor conflicterende situaties - bijvoorbeeld als onverwachte gasten als werkgevers eens wat rondsurfen op de site.’ 

Wat kan Hyves eigenlijk betekenen voor marketeers?
‘Natuurlijk hebben vele adverteerders het platform Hyves ook ontdekt. Ze kunnen adverteren op de site of gebruik maken van de gratis advertenties op de marktplaats. Wat ook 'in' is, is het aanmaken van groepen (communities) rond merken. Deze merken-hyves zijn zeer populair; hierin komen leden bijeen om te praten over het merk of ze sluiten zich aan om zo hun virtuele identiteit uit te dragen. Groepen als H&M, Zwitsal en Allstars tellen bijna 200.000 leden.’   
 
Nu ben je afgestudeerd (wat voor eindcijfer heeft het boek je eigenlijk opgeleverd?), ga je reizen, en dan: aan het werk? Wat wil je het liefste gaan doen?
‘Ik ben weliswaar afgestudeerd op het onderwerp, maar het boek is officieel niet hetzelfde als m'n scriptie. Na m'n afstuderen ben ik gaan reizen door de VS, de Cariben en ga ik nog naar Nepal en Mexico. Naar Mexico ga ik trouwens in verband met mijn werkzaamheden voor Stichting Guadalupe, waarvan ik bestuurslid ben (www.stichtingguadalupe.nl en natuurlijk ook op Hyves: www.stichtingguadalupe.hyves.nl). Met deze stichting zetten we ons in voor twee Mexicaanse kindertehuizen. Als ik terugkom ga ik op zoek naar een fulltime baan. Het lijkt me leuk om bij een uitgeverij te gaan werken, maar misschien blijf ik wel werken in de nieuwe media. Het ligt eraan wat er op m'n pad komt.’