Hoe is het met... James Whittaker?

13-07-2009 (09:34) - Hoe is het met

James Whittaker is aangesteld als Head of 3D Design bij Design Bridge. De Engelsman was de afgelopen acht jaar werkzaam in Duitsland als creative director bij Frogdesign Europe waar hij werkte voor klanten als Disney, Samsung, Motorola, Vodafone, Marlboro, Bayer-Schering en Unilever. ReclameWeek had even wat vragen klaargezet om Whittaker te verwelkomen....

Hoe is het voor een Engelsman om acht jaar in Duitsland te werken?
'Soms uitdagend, soms had ik immens veel plezier en het was altijd interessant! Er zullen zeker veel stereotypen zijn die naar de Engelsen en de Duitsers verwijzen, maar globaal gezien was de ervaring  zeer belonend op een manier dat ik denk dat uniek is voor elke expat-ervaring. Een ervaring die je dieper begrip en inzicht geeft in hoe de buitenlandse cultuur werkelijk werkt. Dit geldt voor zowel de structuur als stof van de Zuid-Duitse maatschappij, maar ook voor de kleine dingen, de kleine verschillen die de mensen daar maken wie zij zijn.'

Waarom/wanneer besloot je om je bij Design Bridge aan te sluiten?
'Ik heb Design Bridge lange tijd op mijn radar gehad en omdat ik gewerkt heb in de branded packaging- industrie voor meer dan 14 jaar, was ik vrij vertrouwd met hun voortvarendheid op dat gebied. Toen ik met hen begon te overleggen over deze rol werd het mij duidelijk dat hun deskundigheid inzake brand en de consumer brand experience veel breder was dan enkel fmcg. In het bijzonder toen wij de brandworld- benadering besproken voor het creëren van holistic brand experiences. Het voelde alsof een puzzelstuk definitief op de juiste plaats schoof. Wat ik hiermee wil zeggen is dat wanneer je werkelijk onder de huid kruipt van hoe de consument een merk snapt en waarneemt, zij nooit alleen de betekenis of alleen touchpoint zijn. Ik kon mij vinden in het benaderen van een merk vanuit de totaliteit van de gehele consumentenervaring.'

Welke uitdagingen hoop je daar te vinden?
'Naast de traditionele uitdagingen die onze projecten ons brengen op het gebied van consumenten, merken en markten, zie ik er erg naar uit om onze unieke manier van denken over te brengen op nog diversere merken en markten buiten FMCG en corporate omgevingen, omdat naar mijn mening onze aanpak hierbij zeer vooruitstrevend en vernieuwend is en daardoor een spannende en zeer leuke uitdaging.'

Na het werken voor internationale merken zoals Samsung en Marlboro, zal je het project van Friesland Campina - een merk zo Nederlands als kaas en windmolens op je nemen. Hoe denk je dat dit zal zijn?
'Ik werk al aan dit project. Als ik zeg dat dit voor een team in het Midden-Oosten is? Friesland Campina, zoals vele andere merken, moet plaatselijk denken en handelen zodat het relevant voor de lokale consument is en het op hen en de cultuur waarin zij leven betrekking kan hebben. In dit opzicht zijn zij gelijk aan andere merken die een culturele oorsprong hebben en in diverse globale gebieden opereren.'

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Duitsers en Nederlanders?
'Alles bij elkaar vind ik de Nederlanders meer open en toegankelijk en neigen ze in sommige gevallen inderdaad vriendschappelijker te zijn dan sommige Zuid-Duitsers, maar zoals met elke vraag als deze is het gevaarlijk om een antwoord op generalisaties te baseren. Ik heb veel open en vriendschappelijke Zuid-Duitsers ontmoet!'

Wat voor werk heb je voor Disney gedaan?
'Ik heb gewerkt voor consumer electronics devices en kindermeubels.'

Kan je uitleggen wat 3D design precies is?

'Een eenvoudige beschrijving zou zijn dat dit gaat om een ontwerp van een fysiek voorwerp (een fles of een sign) of ervaring (een tentoonstelling of een inrichting) dat bestaat uit drie dimensies. In onze context benaderen wij dit gebied in termen van brand touchpoints. In het geval van het whiskeymerk ‘The Macallan’, start het bij de fles tot aan het punt van verkoop, van winkel inrichting tot branded accessoires. Hierin kijk je naar hetgeen wat je ontwerpt, de vorm, lijn, aandeel, detail, materialen en afrondingen.'

Wat is volgens jou het beste internationale voorbeeld van 3D?

'De term 3D brand design kan veel dingen omvatten. Auto's, architectuur, producten. Het hangt werkelijk af van wat je bedoeldt met `het beste'. Ik denk dat Apple op het gebied van het handhaven van een beknopte en sterke brand experience over veel touchpoints nog enigszins een pionier is als je kijkt naar de continuïteit tussen hun detailhandel, producten en de verpakking. Mini is een ander merk dat mij te binnen schiet als ik weer kijk naar de touchpoints. Ook interessant is dat deze twee meer globaal dan internationaal opereren en dat is een veel moeilijkere rol om te vervullen.'

Wat vind je het leukste van Holland en in het bijzonder Amsterdam?

'Ik hou zeer van het feit dat je een intense verscheidenheid aan ervaringen kan opdoen. In een stad met een grootte als Amsterdam kan dit in een ontspannen tempo, het is zoals Londen, maar op leefbare schaal. Ook om 20 minuten van het strand vandaan te zijn na 8 jaar vastgezeten te hebben  in Duitsland en nog steeds levend in één van de mooiste steden in Europa is onweerstaanbaar!'

Welk boek ben je op dit moment aan het lezen?

'Ik heb normaal zes of zeven boeken op voorraad en heb net ‘Risk – The politics of fear’ van Dan Gardner uit en ben begonnen in ‘The Black Swan – the impact of the highly improbable’ geschreven door Nassim Taleb.'
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.