Hoe is het met... Michel Schaeffer van Bol.com?

06-03-2008 (10:44) - Hoe is het met

Michel Schaeffer kan als marketingverantwoordelijke van een van Nederlands succesvolste webwinkels tevreden terugkijken op een spectaculaire omzetgroei (plus 60 procent) van Bol.com in 2007. Hij is genomineerd als DM Man van het Jaar.

Hoe bevalt het om genomineerd te zijn voor de verkiezing DM Man van het jaar?
‘Goed! Het is natuurlijk altijd leuk dat prestaties worden opgemerkt door een vakjury!’

Wat heeft het succes van Bol en Bomvol jou het afgelopen jaar gebracht?
‘Heel veel voldoening, en voornamelijk heel veel nieuw werk! In de afgelopen jaren zijn we heel hard gegroeid, zowel in omzet als in mensen. Die sterke groei stelt ons in staat om weer een tandje erbij te kunnen zetten, en sneller te gaan innoveren. Ik heb een lijst van letterlijk meer dan duizend ideeen over hoe we winkelen bij bol.com nog leuker en gemakkelijker kunnen maken, en de uitdaging voor mij persoonlijk is om deze in een steeds hoger tempo te kunnen realiseren.’

De DM Man van het jaar moet voldoen aan de volgende criteria: visie,  onderscheidendheid, vernieuwing, durf en resultaat. Hoe pas jij in dit plaatje?
‘Ik heb een heel helder beeld over wat online winkelen kan toevoegen aan het winkellandschap en daar samen met al mijn collega’s heel hard aan gewerkt om dit waar te maken. Eén van die aspecten is dat ik er in geloof dat de vraag naar mediaproducten eigenlijk oneindig is, maar dat traditionele winkels er niet in slagen om vraag en aanbod goed bij elkaar te brengen.
Daarom heb ik een grote focus op het zoveel mogelijk beschikbaar maken van alles wat er ooit verschenen is (in ons geval nu zo’n 1,8 miljoen producten), én het ontwikkelen van zoveel mogelijk manieren om je uit deze enorme hoeveelheid de producten te laten ontdekken die voor jou relevant zijn. Dit onder andere door goede zoek- en browse mogelijkheden te bieden, maar ook door de inzet van veel technologie om producten, artiesten en schrijvers aan elkaar te relateren, en op basis van koopgedrag persoonlijke aanbevelingen te presenteren. En als je dan een mooi product gevonden hebt, zorgen we er ook nog eens voor dat je het de volgende dag al in huis hebt, en pas 2 weken later hoeft te betalen!’

Wie van de overige genomineerden gun je de prijs?
‘Ieder van de genomineerden heeft naar mijn idee een bijzondere prestatie geleverd. Eén van de mooiste prestaties vind ik Sellaband van Pim Betist, waarbij muziekfans (‘believers’) rechtstreeks kunnen investeren in (nieuwe) artiesten. Een innovatief direct marketing concept, dat niet alleen conceptueel sterk is, maar ook in executie klopt.’

Wat zijn je plannen voor het komende jaar?
‘Het komende jaar ga ik een groot aantal ideeen van de lijst van duizend realiseren. Daarbij zullen we nog persoonlijker worden, nog meer de directe interactie opzoeken, en nog meer gebruik gaan maken van de kennis en ervaringen van onze anderhalf miljoen klanten. Winkelen bij bol.com zal nog leuker, gemakkelijker en persoonlijker worden!’

De winnaar wordt bekendgemaakt op 22 april. Meer weten? Kijk op www.dmmv.nl.