Hoe is het met... Pim Betist?

27-02-2008 (10:06) - Hoe is het met

Pim Betist gaf een baan bij Shell op om de platenindustrie uit te dagen. Hij richtte samen met twee mensen die gelouterd waren in de muziekindustrie, Sellaband.com op. Daarmee biedt hij artiesten en bands de kans om fans - ‘believers’ - aandelen te laten kopen in een op te nemen album. Betist is  genomineerd in de wedstrijd DM Man van het Jaar. De jury: ‘Betist zet de industrie op z’n kop door de keten te veranderen. Hij heeft binnen de traditioneel ingestelde muziekwereld bij uitstek een directmarketingconcept neergezet, waarbij artiesten en fans rechtstreeks met elkaar in contact kunnen komen.’ ReclameWeek vroeg Betist naar zijn nominatie.

Hoe bevalt het om genomineerd te zijn voor de verkiezing DM Man van het jaar?
‘Ik ben erg trots op de nominatie en blij te zien dat het SellaBand-concept credits krijgt als direct marketing bedrijf. Direct marketing wordt tegenwoordig ook wel dialogue marketing genoemd en dat is precies wat wij doen. We faciliteren de dialoog tussen artiest en muziekliefhebber om zo precies die muziek te produceren waar vraag naar is. Wij merken dat er niet tot weinig naar artiesten en muziekliefhebbers is geluisterd. Vandaar de harde groei en de vele positieve reacties. Dat maakt het werk leuk, maar het is natuurlijk nog mooier als je met dat leuke werk DM man van het jaar kan worden!’

Wat heeft het succes van Sellaband je het afgelopen jaar gebracht?
‘Het succes van SellaBand heeft mijn leven in positieve zin compleet omgegooid. Twee jaar geleden werkte ik nog als accountmanager bij Shell. Nu reis ik de wereld rond om interviews en presentaties te  geven over SellaBand. Ik heb een prachtig team van mensen om me heen weten te vinden
die mijn visie delen en hun expertise inzetten om SellaBand tot een groot succes te brengen.
De vriendschappen die ontstaan zijn met mijn collega's, de artiesten en de believers, die zijn voor mij erg waardevol. Ik ben bijvoorbeeld op dit moment in New Mexico met zeven SellaBand-artiesten. Ze spelen op een door hun zelf georganiseerd festival. We verwachten vanavond 700 bezoekers in een piepklein dorpje, 'Truth or Consequences'. Ik knijp mezelf regelmatig in de arm om te checken of het toch niet allemaal een droom is.’  
 
De DM Man van het jaar wordt beoordeeld op de volgende criteria: visie, onderscheidendheid, vernieuwing, durf en resultaat. Hoe pas jij in dit plaatje?
‘Wat betreft visie: ik had het idee voor SellaBand al in 2001. Ik heb gewacht tot het internet en de muziekindustrie klaar waren voor het concept. Eind 2005 heb ik mijn baan bij Shell opgezegd en ben ik antikraak gaan wonen om mijn droom te verwezenlijken. De internetmarkt groeide weer, terwijl de muziekindustrie schreeuwde om oplossingen voor hun dalende verkoopcijfers. SellaBand is een compleet nieuw businessmodel dat nog nooit eerder ter wereld getoond is. Het stemmen met je portemonnee op onbekende artiesten slaat op wereldwijde basis aan. Inmiddels is er sinds onze start al anderhalf miljoen dollar geïnvesteerd in onbekend talent. Vijftien artiesten hebben de 50.000 dollar grens bereikt.’

Wie van de overige genomineerden gun je de prijs?
‘Ik gun alle genomineerden de prijs, maar Michel Schaeffer in het bijzonder. Ik ben een groot fan van Bol en heb veel respect voor de manier waarop ze de omzet in 2007 met zestig procent hebben kunnen laten groeien.’

Wat zijn je plannen voor het komende jaar?
‘In het komende jaar werken we er hard aan om zo veel mogelijk nieuwe muziekliefhebbers in contact te laten komen met de SellaBand-artiesten. Dit zullen we doen door onze samenwerkingen met Amazon, iTunes en emusic verder vorm te geven. Maar ook door veel live optredens te faciliteren en een SellaBand-videokanaal dat binnenkort te zien zal zijn op sellaband.com.’

Klik hier voor meer informatie over de verkiezing DM Man van het Jaar.