Dagbladlezer is gewoontedier

19-07-2012 (08:28) - Media

De hoogwaardige inhoud en het dagelijkse ritueel zijn de belangrijkste verklaringen voor de populariteit van dagbladen. Dat blijkt uit het ‘loyalty en trust’-survey dat begin deze zomer door Intomart GfK is uitgevoerd. 
 
Meer dan de helft van de lezers geeft aan dat de krant dagelijks een belangrijke rol speelt en maar liefst 82% geeft aan dat de krant een fijn moment voor zichzelf is. Rituelen spelen dus een belangrijke rol, maar daarnaast is ook de inhoud van de eigen krant key; lezers zien dagbladnieuws als betrouwbare, hoogwaardige en unieke content.
 
Meer dan 92% van de lezers geeft aan de papieren editie te lezen en maar liefst 50% leest ook de digitale variant. Het dagelijkse ontspanningsmoment is een belangrijke verklaring voor de aanhoudende populariteit van de gedrukte krant. De grote populaire dagbladmerken profiteren sterk van het bezoek aan hun sites. Onder de lezers van kwaliteitskranten en onder jong volwassenen zijn de apps verhoudingsgewijs populairder. 

In het onderzoek –in opdracht van Cebuco- is respondenten gevraagd in trefwoorden te omschrijven wat zij als positief aan dagbladen ervaren. De woorden die het best de positieve aspecten van kranten beschrijven zijn ‘informatief’, ‘interessant’ en ‘belangrijk’. Jongeren kiezen vaker voor begrippen als ‘intelligent’ en ‘vermakelijk’. De kwaliteitskranten als NRC en de Volkskrant scoren hoog op ‘educatief’, ‘betrouwbaar’ en ‘intelligent’. Populaire titels als AD en De Telegraaf leveren volgens de lezers meer ‘gesprekstof’. Ook associëren de lezers deze kranten meer met ‘leuk‘ en ‘belangrijk’. 


Cebuco

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch