HOI-cijfers 2011: NRC deed het goed

08-05-2012 (09:31) - Media

De betaalde oplages van kwaliteitskranten NRC Handelsblad en nrc.next stijgen ten opzichte van 2010. NRC Handelsblad steeg in 2011 met 0,6% ten opzichte van 2010, tot gemiddeld 186.671 kranten per dag. Ochtendkrant nrc.next steeg met 5% tot 73.591. De NRC-titels groeien in een krimpende markt van dagbladen. De totale betaalde krantenoplage in Nederland daalde afgelopen jaar met 3%, dit meldt het Instituut voor Media Auditing HOI vandaag. 

NRC Handelsblad maakt een groei door sinds de overgang op het compacte formaat in maart 2011. Nrc.next laat eveneens een continue stijging zien. ‘Het toont dat de lezer onze inspanningen waardeert om op papier en digitaal moderne kwaliteitsjournalistiek te bedrijven’, reageert hoofdredacteur Peter Vandermeersch op de gepubliceerde jaarcijfers. 

Ook De Volkskrant bleef in 2011 in het groen met een lichte stijging. Slechter ging het met de Telegraaf, het AD, Trouw en Het Parool die allemaal met dalende cijfers te maken hadden. Bij de gratis dagbladen daalden de oplagen van zowel Metro als Spits. De Pers is inmiddels van de markt, maar had in 2011 nog een stijgende oplage.


NRC/HOI

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch