Krant op vakantie verliest het van digitalisering
26-07-2012 (08:12) - Media
De digitalisering heeft inmiddels ook onder vakantiegangers toegeslagen. 59% van de vakantiegangers die van plan zijn om het nieuws te volgen, zal hiervoor een online medium hanteren. Slechts 38% van de nieuwsvolgers geeft aan een krant te gaan raadplegen op vakantie. Dit blijkt uit onderzoek van Z’Insights, de researchunit van ZenithOptimedia, onder 856 Nederlanders.
Al jaren hebben de diverse print media te kampen met dalende oplagecijfers met de opkomst van internet als belangrijkste oorzaak. Volgens Ralph Sluis, Research Director bij Z’Insights, zorgt het geëxplodeerde smartphone - en tablet gebruik (respectievelijk 6 miljoen en 2,8 miljoen gebruikers) ervoor dat ook het krantje in het buitenland het zwaar heeft gekregen. Aangezien de opmars van mobiel internet gestaag doorzet, zullen de consequenties voor het krantje op vakantie steeds groter worden.
Uit ander recent onderzoek van Z’Insights blijkt dat dagbladen nog steeds erg goed in staat zijn om verdieping aan te brengen (dit geldt ook voor commerciële communicatie). De kritische verdiepingzoeker zal ongetwijfeld ook op vakantie naar het krantje grijpen, ondanks de smartphone in de zwembroek. Door verdieping te bieden kan het krantje op vakantie voor een specifieke groep dan ook op langere termijn toch nog een rol blijven spelen.
De genoemde opmars van mobiel internet zorgt ervoor dat vakantiegangers ook hun social life eenvoudig bij kunnen houden. Maarliefst 60% van de vakantiegangers houdt dan ook hun social network bij op vakantie. Ruim 50% hiervan gaat zelfs actief posten/foto’s plaatsen. Het is natuurlijk ook wel heel verleidelijk om even een kiekje van een zonovergoten Ibiza te plaatsen zodat je vrienden in het regenachtige Nederland even kunnen meegenieten.
Facebook is het meest gebruikte social network op vakantie. 57% van de Facebookgebruikers geeft aan zijn pagina bij te houden. Hyves scoort hierop slechts 27%. Twitter zal door 42% van gebruikers worden bijgehouden.
ZenithOptimedia