Lichte daling in omzet TV-reclame

26-07-2012 (08:14) - Media

De netto bestedingen voor TV-reclame voor spot en non spot zijn in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 472 miljoen. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2011 laat de TV-reclame markt een lichte daling zien van 3,5%.
 
De spot omzet is in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 415 miljoen, een lichte daling van 3,7% ten opzichte van 2011. De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal onder meer als gevolg van de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal.
 
Voor de eerste keer publiceert SPOT ook op halfjaar-basis de omzetten voor non spot. Dit is omzet gerealiseerd met onder andere billboarding, brand promotions, product placement en programma participatie. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet € 57 miljoen. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nagenoeg gelijk met  € 58 miljoen.
 

De TV-markt daalt in het eerste half jaar niet over de gehele linie. De branches Financiële Dienstverlening, Persoonlijke Verzorging, Telecom & ICT en Voeding- & Genotmiddelen laten een daling zien in hun besteding.  Daar tegenover staat dat de branches Retail, Automotive en Overheid & Educatie meer besteed hebben in het eerste half jaar. Dit blijkt uit de bruto mediaregistraties van Nielsen. 


SPOT/Nielsen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch