SKO rapporteert allereerste online kijkcijfers
23-05-2012 (08:23) - Media
SKO rapporteert inmiddels al vijf jaar over het online kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. Innovaties in de meting maken nu rapportages over online kijkduur naar televisiecontent, ook in doelgroepen, mogelijk. Via het televisietoestel wordt vijf keer zo veel uitgesteld gekeken dan via het web. Belangrijkste nieuwe resultaten:
1 op de 4 Nederlanders van 13 jaar of ouder (24,6%) kijkt minstens een keer per maand online een TV-programma terug
Uitgesteld kijken via de televisie (UGK) groeit in 2012 harder dan online terugkijken (naar 44,1%).
De gemiddelde Nederlander kijkt zo’n minuut per dag online naar TV-programma’s Tegen 5 minuten uitgesteld kijken via de TV.
Online kijkdichtheid is voor het eerst te berekenen. Relatief hoge scores voor de doelgroep 13-19, bescheiden scores voor de gemiddelde Nederlander.
Vanaf het begin van het SKO WEB-TV project in september 2008 rapporteert SKO over het aantal streamstarts van televisieprogramma’s die online worden aangeboden. Hierdoor is de groei in het gebruik goed te monitoren. Wat daar eerst ontbrak was een inzicht in het bereik in publieksgroepen. Daartoe werd in 2009 een samenwerking met STIR opgezet.
SKO