Telegraaf koopt Metro

29-08-2012 (09:53) - Media

TMG (Telegraaf Media Groep N.V.) versterkt per september 2012 het printmedia portfolio met de acquisitie van de Nederlandse editie van het gratis dagblad Metro. Dit werd vandaag aangekondigd door TMG en Metro International SA, de moedermaatschappij van Metro Holland B.V.


De acquisitie van Metro is het directe gevolg van TMG’s strategie om, naast de ontwikkeling van de pijlers online en radio, het marktleiderschap in printmedia verder te versterken. Met de aankoop van Metro speelt TMG in op de mogelijkheden die de huidige consoliderende printmarkt biedt.

Gratis dagbladen hebben een gevestigde positie in het medialandschap. Metro en Sp!ts worden door ruim 2,3 miljoen lezers gelezen, de behoefte aan gratis dagbladen is onverminderd. Na de overname biedt TMG de consument met Metro en Sp!ts twee gratis dagbladen met ieder een eigen profiel.

Op 21 juni 1999 werden Metro en Sp!ts tegelijkertijd gelanceerd. De gratis dagbladen bereiken in Nederland een relatief jonge doelgroep en dat is een interessante groep lezers voor adverteerders. Metro en Sp!ts hebben voor een belangrijk gedeelte een eigen profiel en lezerskring. TMG wil in de komende maanden de beide bladen nog beter ten opzichte van elkaar positioneren om zo meer variatie te kunnen bieden aan lezers. Ook wordt de distributie van Metro en Sp!ts geoptimaliseerd om de aan de titels gekoppelde doelgroepen nog beter te bereiken. Dit brengt ook voordelen voor adverteerders, aangezien meer differentiatie tussen de titels de kwaliteit van het gezamenlijke bereik verdiept. Het biedt adverteerders bovendien de mogelijkheid van meer gerichte benadering van specifieke lezersgroepen.

Herman van Campenhout, CEO van TMG: ‘Gratis dagbladen hebben in Nederland een stevige positie in de mediamarkt en voldoen duidelijk aan een behoefte van consumenten. Met Metro en Sp!ts bieden we zowel aan consumenten als adverteerders twee prachtige titels met ieder een eigen marktpositie. Het verder versterken van onze printbedrijfsonderdelen is een van de belangrijke pijlers onder onze strategie en ik kan tevreden vaststellen dat het -als een eerste stap in de consoliderende printmarkt- is gelukt om deze aantrekkelijke mogelijkheid te verwezenlijken. Metro heeft een sterke marktpositie en een duidelijk eigen lezerskring. De synergie die we kunnen realiseren vergroot de aantrekkelijkheid van deze acquisitie. De transactie verbetert de performance van onze printmedia vanaf dag één.’

De acquisitie draagt direct bij aan het resultaat van TMG door de verhoging van de opbrengsten en de mogelijkheden tot kostenverlagingen. TMG zal het integratieproces van Metro zo snel mogelijk starten om op die wijze een meer efficiënte exploitatie te realiseren van zowel Metro als Sp!ts. Synergie valt onder meer te behalen door gezamenlijke advertentieverkoop en door integratie van het drukken en distribueren van beide titels. De samenwerking van de twee titels zal gevolgen hebben voor het totale aantal arbeidsplaatsen.

Metro Nederland wordt per september 2012 onderdeel van TMG
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch