Zilveren Kruis wint radiocommercial verkiezing oktober
12-11-2012 (08:27) - Media
In de radiocommercial van de maand verkiezing van het Radio Advies Bureau is de commercial “Vragen” als beste beoordeeld door de Nederlandse consument. De radiocommercial is hiermee genomineerd voor de jaarlijkse RAB Radio Awards Publieksprijs die begin 2013 wordt uitgereikt.
Met de claim dat Zilveren Kruis altijd antwoord geeft, speelt zij in op de vele vragen die er zijn door de veranderingen in de zorg. De radiocommercial is onderdeel van een campagne met ook televisie en voor beide media wordt gebruik gemaakt van gelijke kenmerken als muziek, stem en grotendeels ook de tekst. Uit onderzoek blijkt dat een radiocommercial meer effect laat zien op overwegen, voorkeur en koopintentie als minimaal twee elementen overeenkomen met de tv-commercial. Hetzelfde onderzoek leert dat campagnes met radio in de mediamix zorgen voor gemiddeld 15% meer groei op spontane merkbekendheid en gemiddeld 39% meer groei op boodschapoverdracht dan campagnes zonder radio (Ster AdMeasure).
Met een minimaal verschil wordt SIRE tweede in de oktober verkiezing met een radiocommercial over het virtuele product “Tolerantie”. Met de multimediale campagne wil SIRE op een positieve manier Nederland laten zien wat tolerantie kan opleveren. In de radiocommercial horen we een vrolijke buurman die door tolerantie een leuker mens is geworden. De campagne in totaal zwengelt het maatschappelijk debat zeer aan maar het publiek spreekt haar grote waardering uit over de radiocommercial.
Derde in oktober is DierenPark Amersfoort met de radiocommercial “Arfrika”. In de actiecommercial wordt het event de African Days & Nights gepromoot waarbij bezoekers in de herfstvakantie ook kans maakten op een reis naar Afrika. De radiocommercial, gelardeerd met vele Afrikaanse geluiden, is ontwikkeld en ingesproken door Bas Westerweel.
RAB