Eerste onafhankelijke onderzoek folderverspreiding

04-04-2016 (22:30) - Toeleveranciers

Adverteerders geven jaarlijks 500 miljoen euro uit aan reclamefolders. Toch is er in Nederland geen onafhankelijk onderzoek waarbij wordt gemeten of die folders daadwerkelijk in de brievenbus belanden en wat mensen er mee doen. Onderzoeksbureau Vostradamus lanceert daarom FolderRendement, de eerste objectieve onderzoeksmethode naar het bereik en de kwaliteit van folderverspreiding.
 
,'Reclamefolders vormen na televisiereclame het tweede grootste mediumtype in Nederland, maar er bestaat nog geen onafhankelijk en objectief onderzoek naar de vraag of de folder aankomt, behalve dan door de verspreiders zelf,' stellen managing director Youri van der Mijn en research director John Faasse van Vostradamus. 
 
Volgens Faasse zijn folders in de mediabranche een ondergeschoven kindje, terwijl ze met name voor retailers nog steeds van groot belang zijn. ,'Retailers moeten nieuwe wegen vinden om de consument naar hun winkel te krijgen, zo blijkt ook uit het omvallen van V&D en Macintosh. Folders spelen daarin nog altijd een belangrijke rol, maar dan moeten ze wel aankomen en worden gelezen,' zegt hij.
 
In Nederland worden jaarlijks zo’n 12 miljard folders verspreid. De verspreiding is voor een groot deel in handen van twee grote aanbieders: Axender en Spotta. Zij garanderen hun klanten dat 95 tot 98 procent van de folders bezorgd wordt en doen daar zelf onderzoek naar. Ook naar meldingen over weggegooide of niet bezorgde stapels folders. ,'De verspreidkwaliteit in Nederland is hoog, maar wij meten niet overal die 95 procent,' zegt Faasse. ,'Daarnaast meten wij niet alleen de kwaliteit van de bezorging, maar ook het effect van de folder. Ik denk dat er behoefte is aan een dergelijke tool. Veel adverteerders willen toch weten wat het bereik en het effect van hun folder is, zodat ze hun budgetten efficiënter kunnen verdelen. Ook verspreiders kunnen met deze gegevens hun verspreidplannen verbeteren.'
 
Vostradamus presenteert FolderRendement 22 april in The Harbour Club in Amsterdam.