Faktor en contentpass creëren eerste internationale GDPR-oplossing voor uitgevers
17-05-2018 (10:59) - Toeleveranciers
De Nederlandse start-up Faktor en het Duitse contentpass hebben hun krachten gebundeld en presenteren vandaag een internationale GDPR-oplossing. Voor zover bekend is deze oplossing het enige product in Europa dat digitale uitgevers in staat stelt om ook na de introductie van de General Data Protection Regulation (GDPR) op 25 mei aanstaande, inkomsten te genereren en tegelijkertijd de consument controle te geven over zijn persoonsgegevens.
Faktor, een start-up uit Amsterdam, is vooral bekend door haar Consent Management Platform (CMP) dat bedrijven helpt te voldoen aan de GDPR door een gedecentraliseerde gegevensinfrastructuur te bieden. Een omgeving waarin de consument zelf zijn gegevens beheert. Contentpass, gevestigd in Berlijn, biedt abonnementen waarmee uitgevers consumenten de mogelijkheid bieden om zonder tracking de website te bezoeken, zonder dat dit een nadelig effect heeft op het inkomstenmodel van de uitgever. Beide oprichters zagen de kans om hun platformen te combineren en zo een volledig pakket voor zowel consumenten als uitgevers te creëren. Een oplossing waarmee uitgevers, ongeacht de keuze die een consument na 25 mei maakt, nog steeds inkomsten kunnen genereren met hun content.
Geef de keuze terug aan de consument
Dirk Freytag, oprichter van contentpass: "Onze missie is om consumenten op een gemakkelijke wijze te laten kiezen hoe zij online-uitgevers willen en kunnen ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door het accepteren van advertenties en de bijbehorende verwerking van persoonlijke gegevens, of door rechtstreekse betalingen in ruil voor volledige privacy. Onze nadruk ligt op het geven van de keuze aan de consument en ervoor te zorgen dat deze keuze wordt gerespecteerd. In Faktor vonden we een partner met dezelfde visie over een beter internet, waar consumenten de keuze en macht hebben. Met het Consent Management Platform van Faktor hebben consumenten de mogelijkheid om te beslissen of ze akkoord gaan met datagebruik en of ze toestemming geven voor adverteren op een transparante en gemakkelijke manier."
Het internet is niet gratis
Tim Geenen, oprichter van Faktor: "Consumenten hebben de afgelopen jaren 'gratis' internettoegang genoten, terwijl aan de andere kant adverteerders en hun mediabureaus genoten van de toestroom van bruikbare gegevens en targetingmogelijkheden. Toch zal deze transparante, eenzijdige deal niet gemakkelijk blijven bestaan na de inwerkingtreding van de GDPR. Na 25 mei zullen consumenten moeten bepalen of zij op deze manier willen verdergaan of dat ze het spel willen veranderen, hun privacy willen beschermen en willen betalen voor het bezoeken van een website en/of het lezen van bepaalde content. Zodra ze voor betaling kiezen moet dit een eenvoudige transactie zijn. Idealiter biedt één abonnement toegang tot iedere online-uitgever en dat is precies wat contentpass heeft ontwikkeld. Voor ons was het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend om met hen een samenwerking aan te gaan."
De oprichters van beide bedrijven hebben een uitgebreide achtergrond binnen digital advertising bij onder andere: AOL, Advertising.com, IAB Nederland, ADTECH, GroupM, OMD, Vivaki, Yieldr, Ströer en Improve Digital. Beide start-ups zijn op een internationale missie om betere online-ervaringen voor iedereen te creëren.