Geef uw klanten een panel

12-04-2016 (14:28) - Toeleveranciers

Bedrijven doen er goed aan om te kiezen voor een klantenpanel in plaats van een klassiek marktonderzoek, zegt Melvin van de Luit. De consument vindt het fijn om feedback te geven, maar vindt het vervelend wanneer hij ongevraagd enquêtes onder zijn neus gedrukt krijgt. 
 
onderzoek onder 30.000 panelleden
Van de Luit is manager research panels bij MWM2. Het bedrijf deed onderzoek onder bijna 30.000 panelleden. Zij gaven aan dat zij graag hun mening geven en meedenken met de organisatie. Wanneer zij in een klantenpanel zitten hebben zij een laagdrempelige ingang voor het achterlaten van hun commentaar. Zij kunnen zelf onderwerpen aandragen en hier positieve dan wel negatieve kritiek op uiten.

meerdere voordelen
Ten opzichte van een klanttevredenheidsonderzoek, heeft een klantenpanel meerdere voordelen. Consumenten zien verzoeken tot deelname aan een klanttevredenheidsonderzoek vaak als spam of onveilige mail, waarna zij de e-mail weggooien. Wanneer klanten zelf de stap nemen om zich aan te melden voor een panel, kunt u ervan uitgaan dat zij eerlijk en oprecht hun mening geven. 
 
Daarnaast is het voor de organisatie zelf makkelijker om de mening van de consument in kaart te brengen. Ook is het oprichten van een klantenpanel een signaal naar de consument dat zij serieus worden genomen en dat hun stem gehoord wordt. 
 
Wilt u meer weten over klantenpanels en klanttevredenheidsonderzoeken? Kijk dan op de website van MWM2