Homerr rekent af met verkeerd of te laat bezorgde pakketten
12-12-2016 (11:08) - Toeleveranciers
Vandaag lanceert de Amsterdamse start-up Homerr zijn nieuwe app en zet daarmee een stap richting het grootste sociale logistieke netwerk van Nederland. Homerr verbindt buren die regelmatig thuis zijn met buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.
Jaarlijks bestellen Nederlandse consumenten ruim 250 miljoen pakketjes online, in Amsterdam gaat dit zelfs om ruim 40.000 pakketten per dag. De komende tien jaar zal dit aantal, alleen al in de hoofdstad, naar verwachting stijgen naar 100.000 pakketjes per dag. Kleding, boeken en andere producten vinden vaak al binnen enkele uren hun weg naar de online shopper. Maar liefst een derde van deze online bestellingen komt echter niet direct bij de geadresseerde aan, maar wordt afgeleverd bij een postkantoor, een afhaalpunt of de buren.
onderzoek
Onderzoeksbureau Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten. Volgens het onderzoek mislukt de eerste afleverpoging wel eens bij meer dan 90% van de online consumenten en ervaart 85% van hen dit als redelijk tot zeer problematisch. Als pakketjes vervolgens bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de helft van de respondenten problemen omdat de buren zelf niet thuis zijn (55%), of doordat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij het ophalen (41%). De ontvangende buur vindt het vaak ook vervelend om pakketjes aan te nemen (38%), vooral omdat hij/zij dan denkt thuis te moeten blijven of gestoord wordt en geen of weinig controle heeft over de vervolgstappen die nodig zijn om het pakket bij de juist geadresseerde te bezorgen. Irritatie bij niet correct afgeleverde pakketten heeft ook andere oorzaken; in veel gevallen ervaart de online shopper het bezorgproces als ‘te laat’ (77%) en zijn secundaire oplossingen voor bezorging bij bijvoorbeeld een servicepunt niet interessant omdat het punt niet open is op de gewenste tijd (ruim 60%) of te ver weg is (ruim 40%).
beloond
Homerr pakt deze problemen aan en biedt met zijn app (Android & iOS) de oplossing voor efficiënte pakketbezorging in Nederland. Homerr biedt controle aan zowel de buur als de online shopper door het opzetten van een sociaal logistiek netwerk. Het is een eenvoudig systeem; thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online bestellers in de omgeving. De besteller kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Het biedt dus controle en gemak voor zowel de shoppende als ontvangende buur en daarnaast een verminderde CO2-uitstoot en belasting van het wegennet, doordat logistiek dienstverleners nog maar een keer hoeven te rijden. In tegenstelling tot andere servicegerichte oplossingen voor het afleveren van pakketten worden de Homerrs daarnaast ook financieel voor hun diensten beloond.
schoner, leuker, socialer
Juriaan Matthijssen, oprichter en bedenker van Homerr: “Steeds meer mensen shoppen online en het aantal verstuurde pakketten neemt de komende jaren alleen maar toe. Met Homerr maken wij pakketbezorging weer schoner, leuker en socialer. Het is een slimme oplossing voor de stad, en in de toekomst uiteraard voor de rest van Nederland."