SAMR maakt onderzoek via WhatsApp mogelijk
12-07-2016 (09:59) - Toeleveranciers
Sinds kort maakt customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse) het mogelijk om onderzoek via WhatsApp uit te voeren. Onderzoek via het populaire social media platform zorgt voor hoge response en enthousiaste deelnemers.
WhatsApp is het grootste social media platform met alleen in Nederland al bijna tien miljoen gebruikers. Door de strenge regelgeving van het platform, is het lastig om het platform in te zetten voor onderzoek. Pascal van Hattum, innovatiemanager van SAMR: 'De oprichter van WhatsApp heeft heel duidelijk voor ogen: ‘no ads, no games, no gimmicks’. Ze hebben het platform dan ook goed dicht getimmerd. Denk bijvoorbeeld aan de ‘end-to-end encryptie die recent in de gesprekken te zien was. Dat levert nogal wat technische uitdagingen op om WhatsApp in te zetten voor datacollectie. Stuur je zomaar een berichtje naar een verzendlijst, dan loop je het risico dat je bericht als spam wordt gerapporteerd en WhatsApp je voor een bepaalde tijd – of zelfs permanent – blokkeert.' Toch zijn er kansen voor onderzoek via WhatsApp. SAMR heeft zich hier de afgelopen maanden intensief mee bezig gehouden, met een succesvolle pilot tot gevolg.
kwantitatief onderzoek
WhatsApp wordt al langer ingezet voor kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld voor het ophalen van verhalen, foto’s en ervaringen. Kwantitatief bleef achter. Met name door het ontbreken van API (Application Programming Interface, software waarmee gecommuniceerd kan worden met andere programma’s) voor WhatsApp. Het is daardoor niet mogelijk om alle chats in een keer te exporteren. SAMR gebruikt speciale software om dit toch mogelijk te maken. Om de individuele antwoorden te lezen en analyseren heeft SAMR een speciaal programma geschreven. Daarmee is het ook mogelijk om snel terugkoppeling in een online dashboard te geven. WhatsApp wordt door SAMR ingezet voor gesloten vragen (single en mulitple), open vragen, foto-, video-, en audiovragen en een combinatie van gesloten en open vragen.