3FM Serious Request 2024 bereikt en raakt half Nederland

3FM Serious Request 2024 bereikt en raakt half Nederland

02-01-2025 (16:36) - Audio

Met een eindbedrag van €11.513.485 (record sinds 2014) voor Metakids, verlieten NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman afgelopen kerstavond het Glazen Huis, na een week lang actievoeren met 3FM Serious Request. 

Heel Nederland kwam tijdens de jaarlijkse 3FM-actie massaal in actie voor Metakids, dat strijdt tegen metabole ziekten. De dodelijkste ziekte onder kinderen in Nederland. Zo telde 3FM Serious Request dit jaar meer dan een verdubbeling in het aantal Kom In Acties ten opzichte van de vorige editie: een prachtig bewijs dat het land iets goeds wilde doen in de week voor kerst. Ook volgde Nederland de actie via radio, televisie, on demand en social media op de voet, blijkt uit de bereikcijfers. NPO 3FM zet het bereik per kanaal op een rijtje. 

Radio

Tijdens 3FM Serious Request luisterden dagelijks 650.000 Nederlanders naar 3FM. Het totale radiobereik komt daarmee op 1,9 miljoen Nederlanders. Het luistertijdaandeel van de zender tijdens deze dagen bedroeg 6,1%. In de doelgroep 18-39 jaar was het luistertijdaandeel zelfs bijna 13%.

Televisie en on demand

Op tv waren dagelijks op NPO 1 updates te zien over de actie, waaronder de dagelijkse tussenstand. Op NPO 3 was een dagelijkse talkshow te zien. Samen met de visual radio in de late avond en nacht bedroeg het totaalbereik 6,4 miljoen. Ook via NPO 1 extra was 3FM Serious Request 24 uur per dag te volgen; dit bereikte 3,25 miljoen Nederlanders. On demand is er via NPO Start meer dan 210.000 uur naar 3FM Serious Request gekeken.

Social media

Op Instagram haalden de posts samen 36.619.976 weergaven, hiervan was 74% van niet volgers van het NPO 3FM-kanaal. De best scorende post, over het kleine meisje dat gek is op chocolademelk, haalde 5.043.112 views en 258,845 interacties. Op TikTok bereikten de posts samen 30 miljoen weergaven. Een muzikaal TikTok-hoogtepunt is de emotionele reactie van Roxy Dekker tijdens haar optreden, met 1,6 miljoen views en 98.000 likes. Ook een ingrijpend verhaal van moeder Margreet die twee kinderen verloor aan metabole ziekten werd op TikTok veel bekeken met ruim 880.000 views.

Social Room

Daarnaast was dit jaar naast het Glazen Huis voor het eerst de Social Room te volgen: van hieruit deden verschillende influencers elke dag via TikTok verslag van de actie. Naar deze livestreams, met TikTokkers als Selma El Halawany, Maxime & Sophie, Ouassima en Tom Schimmelpennink, is ruim 130.000 keer gekeken. 

Beeld: Ben Houdijk