
Amsterdams THNDR ontwikkelt sonic branding voor VanMoof 2.0
THNDR Music heeft een compleet nieuwe audio-identiteit ontwikkeld voor VanMoof. Het Amsterdamse sonic brandingbureau maakt alle geluiden van de fiets zelf, een nieuwe soundlogo en twee tools die VanMoof's positie als premium city mobilitymerk moeten versterken. Deze week worden de eerste VanMoof S6-fietsen, inclusief de nieuwe geluidjes, aan de klanten geleverd.
"De afgelopen twee jaar hebben we VanMoof volledig doorgelicht", vertelt Eliott Wertheimer, Co-CEO VanMoof. "Van het businessmodel, tot de service-infrastructuur en de hardware. Nu we voor het eerst onder de vleugels van McLaren Applied een nieuwe fiets lanceren was het tijd om ook de geluiden onder de loep te nemen. We hebben een merk geërfd met een ongekend herkenbare sonische identiteit, maar die was wat verouderd. Dat wilden we aanpassen en verfijnen, zonder onze gezicht te verliezen."
THNDR voerde uitgebreid onderzoek uit naar VanMoof’s hardware. "We ontdekten dat het fietsframe zelf resonantiefrequenties heeft die we konden gebruiken", legt Max Gramser, eigenaar van THNDR, uit. "Daardoor lijken de geluiden uit de fiets zelf te komen, niet alleen uit de speaker. We hebben heel veel onderzoek gedaan naar de transient response van de speaker en volume levels, zoals je ook kan zien in 10 minuten in dept case study."
Het team creëerde meer dan 400 geluidsvariaties, getest tijdens honderden kilometers rijden. "We waren constant bezig met de vraag: wanneer is een geluid bedoeld voor alleen de fietser, en wanneer voor de hele stad?"
Fietsbel met nuance
Een van de nieuwe elementen van de sonic branding is het Dynamic Bell systeem. "De oorspronkelijke bel was binair - aan of uit - je drukt, je krijgt één geluid, op één volume", vertelt Gramser. "Maar stedelijke communicatie is genuanceerd. Soms heb je een vriendelijk ‘excuseer me’ nodig, soms een dringende waarschuwing." Het nieuwe systeem reageert op verschillende aanrakingen (drukken, vasthouden, loslaten) en maakt verschillende geluidjes, van zachte notificaties tot urgentere waarschuwingen.
Speaker Simulator en Bell Designer
Naast de geluiden zelf ontwikkelde THNDR Music twee tools voor de makers van VanMoof. Met de Speaker Simulator kunnen zij direct horen hoe klanken uit een VanMoof-speaker klinken, zonder ze daadwerkelijk in de fiets te hoeven plaatsten. Daarnaast bedachten zij de Bell Designer, een interne tool waarmee VanMoof verschillende expressieve beltypes kan ontwerpen voor verschillende contexten en toekomstige producten.
Het nieuwe opstartgeluid doet ook dienst als VanMoof's sound logo. Volgens de makers een strategische keuze die de sonic branding versterkt. "Het bevat subtiele verwijzingen naar het origineel, maar met een volledig nieuwe, meer verfijnde esthetiek."
Documentaire over ontwikkeling
THNDR Music heeft in samenwerking met VanMoof een documentaire van tien minuten gemaakt over het project en de strategische keuzes achter de nieuwe sonic branding. De documentaire is te bekijken op de website van THNDR.
Credits
THNDR team: Max Gramser, Han kerkhof, Thijs Gooszen, Martijn Ruytinx
Motion Design: David Gieling