
Mediahuis brengt ANWB met bijzonder radiospel onder de aandacht
ANWB en Mediahuis lanceren de nieuwe campagne 'Je hebt pas pech als je geen Wegenwacht hebt.' De campagne, ontwikkeld na het winnen van de pitch tijdens het Branded Content Event, richt zich op een een jongere doelgroep en speelt in op een gevoel dat misschien bekend voorkomt: pech? Dat overkomt jou natuurlijk nooit, maar altijd een ander.
Met een humoristische insteek koppelt de campagne alledaagse pechmomenten aan de merkbelofte van de Wegenwacht. De boodschap is helder: pech hoort bij het leven, maar met een Wegenwacht-pakket ben je er altijd op voorbereid.
The Parking Lottery
De campagne startte in oktober met branded content in De Telegraaf en NRC, waaronder het artikel ‘Ben jij altijd zo lekker positief? Dan ligt pech juist op de loer’. Daarnaast liep er een radiospot als aanloop naar een nieuw radioconcept op SLAM!: The Parking Lottery.
Luisteraars konden zich inschrijven voor dit bijzondere radiospel, waarin deelnemers kans maakten op €10.000 belastingvrij door hun auto vanaf 10 november vier dagen lang geparkeerd te houden op een aangewezen locatie. Kleine bijkomstigheid was wel dat ze zelf ook al die tijd in de auto moesten verblijven. Ze mochten in totaal maximaal één uur per dag van de parkeerplek af zijn, bijvoorbeeld voor een toiletbezoek. Bezoek meenemen was toegestaan, maar ook voor de visite golden dezelfde regels.
Regina Glasbergen, campagnemanager ANWB Wegenwacht: "Met deze actie brengen we op een ludieke manier de Wegenwacht onder de aandacht bij een jongere doelgroep. De Parking Lottery is een knipoog naar wat we dagelijks doen: mensen helpen die stil komen te staan. Of je nou pech hebt op de A2 of op een parkeerterrein in Amsterdam, de Wegenwacht staat voor je klaar. Jaarlijks helpen we ruim 1,4 miljoen mensen weer veilig op weg."
Extra exposure
De actie was een groot succes, want de 25 beschikbare parkeerplaatsen waren binnen twee dagen gereserveerd. De winnaar is Sandhia Samsoedien (35) uit Den Haag. De andere deelnemers gingen niet met lege handen naar huis, want zij hebben een jaar lang Wegenwacht-pakket gekregen.
De campagne krijgt nu nog extra aandacht via Dumpert, met creatieve activaties rondom alledaagse pech, waaronder speciale pechvideo’s in Dumpert Reeten. Ook De Speld haakt aan met satirische content over pechmomenten. In 2026 wordt de campagne verder uitgebreid met influencermarketing, out-of-home-uitingen (OOH) en zichtbaarheid in dagbladen op vrijdag de 13e.