Dagbladgoud voor Dirk en WNF
24-03-2009 (10:18) - Bureaus
In de week van 2 maart vond voor de vierde keer de publieksverkiezing van de beste dagbladadvertentie van het jaar plaats. Gisteravond maakte Cebuco de winnaars bekend in het CoBrA museum in Amstelveen. De advertentie voor Dirk van den Broek met ‘Prinsjesdag’ (Bureau: XXS) werd daarbij door de lezers bekroond met Dagbladgoud 2008 in de categorie profit. In de categorie non-profit gaat de prijs naar Wereld Natuur Fonds met ‘Bedankt, mam!’.
Via een intensieve dagbladcampagne, waarin de tien nominaties paginagroot onder ogen van de lezers kwamen, werd krantenlezend Nederland opgeroepen een stem uit te brengen. De tien advertenties waren eerder door een publiekspanel geselecteerd uit 91 inzendingen. De lezers gaven massaal gehoor aan de oproep; 52 duizend mensen brachten via de stemsite dagbladgoud.nl hun stem uit.
Olaf Croon (directeur Cebuco): ‘De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar weer hoger dan voorgaande jaren. We merken dat bureaus en adverteerders zelf kritischer zijn geworden; we hebben weinig slechte inzendingen gezien. Dat beide Dagbladgoud-winnaars, Dirk met ‘Prinsjesdag’ en Wereld Natuur Fonds met ‘Bedankt, mam!’ inhakers zijn, geeft aan dat de lezers ook actualiteit bij advertenties waarderen.’
Dagbladgoud bestaat uit een publieksprijs en een vakprijs. De vakjury, die dit jaar onder andere bestond uit Nico Hilhorst (directeur M2Media & More), Marcel Hartog (creative director Publicis), Dylan de Backer (creative director DDB Amsterdam), Maureen Snertring (manager Marketing Communicatie Sony Ericsson) en Tom Tempelman (directeur NRp Dagbladen en voorzitter Cebuco Bestuur), koos eerder al uit alle inzendingen ‘Moederdag’ (Bureau DDB Amsterdam) van Volkswagen tot winnaar van Vakgoud 2008.