
KesselsKramer wint pitch architectenbureau Sweco
Na een pitch heeft KesselsKramer een grote klant binnengehaald: Sweco, Europa's grootste architecten- en ingenieursbureau. Aan KesselsKramer de opdracht om een vernieuwend 'big idea' en een meerjarige merkcampagne voor de Nederlandse markt te ontwikkelen.
De nieuwe strategie en campagne moeten de naam- en propositiebekendheid van Sweco verhogen bij opdrachtgevers, medewerkers en het bredere publiek. De nieuwe merkkoers van het bedrijf zal op een duidelijke en aansprekende manier tot leven worden gebracht. Dit is de eerste keer dat Sweco een Agency of Record kiest voor een langdurige strategische samenwerking.
Met 23.000 medewerkers in Europa, waarvan 2.400 in Nederland, is de maatschappelijke impact van Sweco groot. Het bureau ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor opdrachtgevers die zich inzetten voor de samenleving, van de dijkversterking bij Tiel tot aan de betaalbare woningen in De Mix in Utrecht. De nieuwe campagne gaat deze prestaties op grote schaal laten zien en met trots vertellen.
Eén herkenbaar verhaal
Om het merk te vernieuwen werkte Sweco samen met brand consultant Jens Bezemer, eveneens de begeleider van het pitchproject. De nieuwe merkstrategie vertaalt Sweco’s unieke decentrale manier van werken naar een duidelijke koers en mentaliteit. Daarnaast is met hem een meerjarige communicatiestrategie opgesteld om Sweco’s positie als toonaangevend merk te versterken en ervoor te zorgen dat alle communicatie, inclusief owned, earned en paid media, consistent bijdraagt aan één herkenbaar verhaal.
Eerste wapenfeit in januari
Anouk Dingelstad, Managing Director bij KesselsKramer: "Het is een prachtige kans om samen met Sweco het nieuwe en unieke merkverhaal creatief vorm te geven. Sweco is een indrukwekkend bedrijf dat met lokale aanwezigheid en de optelsom van duizenden grote en kleine projecten heel veel impact maakt. Wij pakken met veel enthousiasme het stokje over vanuit de merkstrategie om het big idea te ontwikkelen en een lanceringscampagne neer te zetten die in januari live gaat. Het is een kans om Sweco’s impact en relevantie memorabel en langdurig te laten resoneren in de markt."
De eerste fase van de campagne wordt in januari 2026 gelanceerd en richt zich op het zichtbaar en tastbaar maken van Sweco’s merkvisie voor alle doelgroepen.