
113 campagne laat impact van zelfdoding op nabestaanden zien, door weg te laten
Stichting 113 lanceert vandaag de indringende campagne ‘Nooit meer hetzelfde’. Met deze campagne wordt op een confronterende manier zichtbaar gemaakt hoe groot de impact van zelfdoding is op nabestaanden. Aan de hand van foto’s uit het verleden, die zijn nagebootst in het heden, maar met een aangrijpende leegte, laat de campagne zien hoe een verlies door zelfdoding levenslang doorwerkt. Iedere dag overlijden er gemiddeld 5 mensen aan zelfdoding. Een zelfdoding raakt ongeveer 135 mensen.
Zelfdoding is een zwaar onderwerp, met veel emotie en wordt door velen moeilijk ondervonden om over te praten. Daarom is in deze campagne niet gekozen om over de problematiek te vertellen, maar om het onzichtbare gemis voelbaar te maken. Leunend op een bekend internet fenomeen, waar families, relaties, of vrienden foto’s van vroeger, opnieuw maken in het heden, doet deze campagne dat ook, maar dan ontbreekt er in dit geval één iemand, wat het gemis direct duidelijk maakt en tevens laat zien dat nabestaanden dealen met iets dat de rest van de wereld niet ziet. De portretten van deze echte gezinnen, familie en relaties - vastgelegd door fotograaf Jesper Boot - laten zien dat alles is veranderd, ook al was het de intentie hetzelfde te creëren. Alle campagnebeelden verwijzen naar 113.nl/nooitmeerhetzelfde voor de volledige verhalen van de nabestaanden.
De impact van één zelfdoding
Elke zelfdoding heeft een diepgaande impact op de omgeving van de overledene. Onderzoek toont aan dat ongeveer 135 mensen – waaronder familieleden, vrienden, collega’s en hulpverleners – direct of indirect worden geraakt door het verlies. Van deze groep ervaren gemiddeld 6 tot 10 mensen intense en langdurige rouw. De gevolgen kunnen variëren van emotionele pijn en schuldgevoelens tot langdurige psychische en sociale problemen. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om zelfdoding bespreekbaar te maken en steun te bieden aan zowel mensen die worstelen met suïcidale gedachten als hun naasten.
‘Jij bent belangrijk’
Een essentiële boodschap van deze campagne is: Jij bent belangrijk. Mensen die worstelen met suïcidale gedachten voelen zich vaak onzichtbaar en denken dat hun afwezigheid geen verschil maakt. Met deze campagne wil 113 laten zien dat dit niet waar is. Voor familie, vrienden en geliefden laat een verlies door zelfdoding een niet te vullen leegte achter. Iedereen is waardevol en niemand kan gemist worden.
‘Zonder bureau'
113 werkt normaliter rondom bewustzijn campagnes o.a. met KesselsKramer, in goed overleg is er gekozen deze campagne aan te pakken met een klein team, voormalig KesselsKramer medewerkers, die nu als freelancer actief zijn.
Credits
Concept en Art directie: Onno Blase
Strategie & copy: Ward Cuiper
Productie en account: Ninnog Duivenvoorde
Fotografie: Jesper Boot
Media: Portland & Benjamin
113: Jochum Veerman en Scarlet Hemkes
Heb jij zelf suïcidale gedachten? Praat erover. Neem 24/7 anoniem en gratis contact op met
0800-0113 of chat op 113.nl. Jij bent belangrijk.