113 Zelfmoordpreventie start campagne om zelfdoding onder jongvolwassen mannen te voorkomen
Elke dag sterven in Nederland gemiddeld 5 mensen door zelfdoding. Uit de cijfers van 113 Zelfmoordpreventie blijkt dat de zelfdodingscijfers onder jongvolwassenen stijgen – met name onder jongvolwassen mannen tussen de 20 en 30 jaar.
Daarom lanceert 113 in samenwerking met KesselsKramer het vervolg van de publiekscampagne 1K Z1E J3. De stichting wil het taboe op praten over zelfdoding doorbreken. Durf en leer praten over zelfdoding, is de belangrijkste boodschap aan jongvolwassen mannen en hun omgeving.
Tijdens de eerste flight van 1K Z1E J3, in 2021, lieten 4.500 mensen en bekende Nederlanders zien dat zij open stonden voor een gesprek over zelfdoding. Met deze nieuwe campagne-flight richt 113 zich specifiek op de broers, zussen, (online) vrienden en vriendinnen van jongvolwassen mannen tussen de 20 en 30 jaar oud. Zij zijn namelijk de groep waar deze jongens het makkelijkst een gesprek over mentale gezondheid mee zouden beginnen.
Om die groep aan te spreken, werkten gamer Yarasky, singer-songwriter Nigel Sean, en presentator Defano Holwijn mee aan de campagne – stuk voor stuk bekende gezichten met wie de doelgroep zich kan identificeren. Alle drie roepen ze hun achterban op om op hun vrienden te blijven letten en een gesprek aan te gaan als ze vermoeden dat het minder goed gaat met iemand. Ook roepen zij mannen op te praten over hun mentale problemen, omdat praten helpt.
Vraag Maar-training
Omdat veel mensen het nog best lastig vinden om een gesprek te beginnen over zelfdoding, verwijst iedere campagne-uiting naar de online ‘Vraag Maar’ training van 113 Zelfmoordpreventie. In die training legt 113 uit hoe je een gesprek over zelfdoding voert. Iedereen kan namelijk een gesprek over zelfdoding beginnen.
Om de drempel om de training te doen te verlagen, is een deel van die training vertaald naar interactieve TikTok animaties, om zo de training naar de doelgroep te brengen, en hen te motiveren de gehele training te volgen.
Nieuwe kanalen
De campagne is vanaf 26 oktober 3 maanden lang te zien op Twitch, Reddit, TikTok en YouTube. Het is de eerste keer dat 113 Zelfmoordpreventie zo dicht bij deze groep adverteert. Door de influencers aan de campagne te binden, wil 113 meer jonge mensen over de streep trekken om de training te doen en te leren hoe je het gesprek over zelfdoding kan beginnen.
Credits
Client: 113 Zelfmoordpreventie
Agency: KesselsKramer
Videography: Karim Jobe
1K Z1E J3 – campagnevideo from KesselsKramer on Vimeo.