52 graden ontwerpt jaarverslag War Child

10-07-2009 (09:28) - Campagnes

Voor de zevende keer op rij is 52 graden noorderbreedte het bureau achter het concept en ontwerp van het War Child jaarverslag. Door het ‘atlas concept’ wordt de lezer door de wereld van een oorlogkind geleid.

In 2008 heeft War Child 865.000 kinderen en jongeren en 212.000 volwassenen bereikt in 13 (na)oorlogse gebieden, met Libanon en Burundi als nieuwe projectlanden. War Child heeft 36% meer kunnen doen in haar projecten. De inspanningen van onder andere vrijwilligers, Friends, donateurs en sponsors maakten deze groei mogelijk. Piet-Jan van Bohemen, 52 graden: ‘Om deze groei duidelijk te maken en iedereen die War Child steunt nog beter inzicht te geven in de wereld van een oorlogskind hebben we voor het concept ‘atlas’ gekozen.’

Bepaalde facetten van het jaarverslag doen dan ook denken aan een atlas: het formaat, de omslag en de bindwijze. Binnenin vallen meteen de ‘landenpagina’s’ op: op tien uitklapbare spreads worden de resultaten van elk land waar War Child actief is, toegelicht aan de hand van foto’s, tabellen, diagrammen en is het hoofd van het War Child programma kort aan het woord. Michiel Bles, redacteur van het jaarverslag van War Child: ‘Het creatieve ontwerp van 52 graden laat in één oogopslag zien wat War Child bereikt heeft in 2008. Dat is niet alleen erg transparant, maar maakt ons verhaal ook persoonlijk. Je bent geen jaarverslag aan het lezen, maar een prachtig boekwerk dat je aan de hand mee onze landen in neemt.’