
ACM krikt met campagne bewustzijn over online rechten op
Illegale content op een website, advertenties die niet voldoen aan de regelgeving of posts die zomaar worden verwijderd? Veel Nederlandse consumenten zijn nog niet op de hoogte van de Europese Digital Services Act en hun rechten op digitale platforms. Dat concludeert de ACM, die een campagne start om deze digitale geletterdheid op te krikken.
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat zowel zakelijke als online gebruikers tegen problemen aanlopen bij het surfen op online platforms. Deze meest genoemde klachten zijn: misleiding door algoritmes die bepalen wat ze te zien krijgen, het zonder uitleg blokkeren van accounts of content en gebrekkige mogelijkheden om contact op te nemen. Als gebruikers een klacht willen indienen kunnen zij dat alleen doen bij een chatbot, en dat is volgens de nieuwe Europese regelgeving niet toegestaan.
Drie uitlegvideo's
De campagne bestaat uit korte uitlegvideo's op social media, waarin in duidelijk wordt gemaakt wat wel en niet mag op online platforms en hoe de consument dat meldt bij de waakhond. Bij een vermoeden van overtreding, roept de ACM de consument een melding bij ACM Consuwijzer. Sinds februari 2025 is de ACM namelijk bevoegd om de naleving van DSA-regels te controleren.
ACM-bestuurslid Manon Leijten: "Het is begrijpelijk dat nog niet iedereen goed op de hoogte is van betrekkelijk nieuwe Europese wetgeving. Maar het is wél belangrijk dat gebruikers hun rechten kennen, zodat ze er ook werk van kunnen maken als het misgaat. Veel mensen en bedrijven ervaren problemen op platforms, maar weten niet dat ze daarover aan de bel kunnen trekken. Met de campagne die we deze week starten, willen we dat bewustzijn vergroten, zodat gebruikers ook zelf actie kunnen ondernemen richting het platform of richting ons als toezichthouder. Samen zorgen we voor betrouwbare online platforms."