amsterdam&partners lanceert campagne: ‘Amsterdam verruimt je blik’

25-01-2024 (15:31) - Campagnes

Gister lanceerde amsterdam&partners de nieuwe campagne ‘Amsterdam verruimt je blik’. Het belangrijkste doel: trots van Amsterdammers op hun stad en buurt vergroten.

In de campagne spelen 12 bijzondere Amsterdammers de hoofdrol. Zij laten door hun initiatieven frisse perspectieven zien die de stad rijk is. De campagne wordt gelanceerd met een speciaal voor de gelegenheid gemaakte mural, waarbij kunstenaar Hugo Mulder ‘Blikverruimend’ heeft toegevoegd aan het wapen van de stad.

Blikverruimend Amsterdam

Amsterdam is altijd al een plek geweest waar – op een heel klein oppervlak – allerlei invalshoeken, nationaliteiten en meningen samenkomen. Een wereldstad die ruimte geeft aan ieders mening of verhaal. De campagne biedt een hoofdrol voor 12 bijzondere Amsterdammers, die allemaal op hun manier frisse perspectieven bieden. ‘We hopen met hun verhalen, bewoners te inspireren, te laten nadenken en hun blik te verruimen. Elk perspectief is welkom. Er is geen goed of fout. Mooi of lelijk. Een campagne die juist door haar open karakter de kracht heeft mensen te verbinden, in beweging te zetten, eenheid te creëren en mensen nog meer - of weer - trots te laten zijn op Amsterdam.’ Aldus Geerte Udo, directeur amsterdam&partners.

Samenwerking

De samenwerking tussen Dentsu Creative en amsterdam&partners ontstond een jaar geleden. Uitdaging was om met één nieuwe merkgedachte trots onder bewoners te vergroten en tegelijkertijd bezoekers andere kanten van de (bekende) stad te laten zien. Richting internationale bezoekers ging eerder een Engelstalige versie van campagne live. Dentsu Creative ontwikkelde het vernieuwde campagneconcept, visuele stijl en campagne-uitingen.
Samen met productiepartij Vigics werd de film en fotografie gemaakt. Jip van de Meent, strateeg bij Dentsu Creative: ‘Amsterdam is zoveel meer dan de bekende trekpleisters. Het zijn juist de Amsterdammers die Amsterdam maken. 'De Amsterdammers die Amsterdam een gezicht geven en de blikken van elkaar en de toeristen verruimen.’

Zichtbaarheid

De campagne is 12 weken zichtbaar in de stad en bestaat onder andere uit inzet van tram, (d)OOH, bioscoop en is te zien op middelen van amsterdam&partners. In de loop van de komende weken wordt de campagne verder uitgerold en doorvertaald naar andere bewonersprojecten zoals de 24H evenementen.

Hoofdrolspelers

In de campagne zien we onder anderen Nicky Castricum die 8 jaar geleden Mot in Mokum is gestart. Een verzameling vlindertuinen in Amsterdam die bijdragen aan de biodiversiteit. Of Abdelhamid Idrissi. Hij is oprichter van Studiezalen, een stichting die een fysieke werk- en begeleidingsplek biedt aan scholieren in kwetsbare wijken. Een tijdje geleden kwam daar supermarkt Fris bij: een winkel waar kwetsbare gezinnen gratis boodschappen kunnen krijgen. En ook Ellen Brudet, die in Noord een winkel begon voor inclusief speelgoed, is onderdeel van de campagne.